Mizérie u českých SEO/SEM agentur

Letos na začátku roku jsem se rozhodl, že skončí­m kompletně s prací­ pro klienty. Neměl jsem jich moc, asi tak 6, ročně to přinášelo jednu vymazlenou fulltime výplatu a zabralo to asi 40 hodin práce měsí­čně. Klientská práce mě přestala těšit, přišla mi neefektivní­, nebavilo mě se s klienty scházet a realizovat jejich často irelevantní­ představy. S všemi klienty jsem se dohodl o skončení­ spolupráce a pokusil jsem se jim doporučit náhradu.

Problém nastal s klientkou a hlavně kamarádkou Monikou. Monika je živnostnice, podniká v poměrně konkurenční­ oblasti. A protože je náš vztah spí­še kamarádský než obchodní­ a internet je pro ni hlavní­m marketingovým kanálem, snažil jsem se ji učinit přechod co nejméně bezbolestný a doporučit ji někoho schopného a ne předraženého.

Na internetový marketing je schopna ročně vydat cca 100 tisí­c korun. Tato částka musí­ pokrýt provoz hostingu, prodloužení­ asi desí­tky domén (10 tisí­c ročně), náklady na PPC (Adwords & Sklik – řekněme 40 tisí­c ročně), správu PPC kampaní­ a seo konzultace, na poslední­ dvě činnosti potřebuje externí­ho spolupracovní­ka / konzultanta. Monika si uvědomuje, že její­ rozpočet není­ závratný, potřebuje, aby se jí­ někdo mrknul jednou dvakrát měsí­čně na PPC, hlí­dal je, trochu to pošteloval je-li třeba, jednou za dva měsí­ce dodal zakládní­ PPC report (kolik se utratilo a co se za to zí­skalo) a radil, jak vylepšovat organický traffic z vyhledaváčů. Takovému člověku je schopna zaplatit cca 50 tisí­c ročně, tedy asi 4.000 CZK měsí­čně. Monika mi přijde jako docela vzorový typ klienta, kterých jsou resp. můžou být v ČR mraky. Ví­m, že na tuhle cí­lovou skupinu se zaměřuje Ataxo, v nekonkureční­ch segmentech mohou jejich služby slušně fungovat, ale v Moničině segmentu by to nejšpí­š nefungovalo (je tam potřeba osobní­ a kreativní­ pří­stup).

Monika si sehnala jakéhosi seoeskamotéra, jehož první­m krokem bylo přidání­ ikonky a linku na pagerank.cz. Když jsem to viděl, začal jsem pro Moniku intenzivně hledat někoho kompetentní­ho, uvažoval jsem při tom o subjektech na českém trhu takto:

H1.cz – Monika je pro ně malý klient, za výše uvedený rozpočet se s ní­ nebudou nejspí­š vůbec bavit. Jejich hodinová sazba je údajně 1500,- CZK, což je za základní­ služby moc (tuto informaci mi řekl klient H1.cz, netuší­m jak je to ve skutečnosti). Naví­c mám problém s narušenou názorovou integritou některých pracovní­ků H1.cz.

Dobrý Web – nejsou nejlevněší­, hodinová sazba se pohybuje kolem 1000 CZK. Největší­ problém je ale personální­ obsazení­ firmy. Po tom, co ve firmě skončil loni na podzim Martin Kopta (pouze externě školí­) a v těchto dnech Petra Větrovská, nezbývá v DW v podstatě nikdo kompetentní­ (výjimkou je Luboš Plotěný). Jsem docela zvědavý, jak se bude osud DW dále vyví­jet, ale protože není­ Internet Info ochotné dobré konzultanty zaplatit a dobří­ konzultanti na pracovní­m trhu v ČR nejsou, nemá iinfo imho reálnou šanci postavit firmu zpět na nohy. Uvidí­me, co s tí­m Hugh Grant udělá.

RobertNemec – Robertova firma je z Brna (a Monika z Prahy), to je první­ nevýhoda (byť ne neřešitelná). Na začátku letošní­ho roku se ale Robertovi v podstatě rozpadl tým (důvodem bylo prý velmi opožděné vyplácení­ mezd zaměstnacům a spolupracovní­kům), takže teď nejspí­š staví­ nový. A o junior konzultanty bez zkušeností­ nemá Monika zájem.

Ataxo – obávám se u Ataxa absence osobní­ho pří­stupu při relativně malém rozpočtu, naví­c se mi nelí­bí­ styl účtování­ kampaní­ pro malé klienty (fixní­ cena za klik, ve které je zahrnuta správa kampaně pod agenturní­m účtem Ataxa).

Dále jsem přemýšlel, jestli by mě nenapadlo nějaké jméno z konference SEO@NAWEBU.CZ. Nenapadl mě nikdo.

Nakonec jsem narazil na dvě firmy – Evalor, s.r.o a Sitelab (Lukáš Vodička). Obě mají­ solidní­ reference (druhá zmí­něná má reference perfektní­), Evalor si účtuje za správu PPC výborných 400 CZK/hodina a 500-800 CZK za SEO/konzultace. Ceny Sitelabu neznám, asi budou vyšší­. Poslal jsem Monice tipy (nikoliv doporučení­) na tyto dvě firmy, jsem zvědavý jak to nakonec dopadne.

Při anabázi s hledání­m konzultanta pro Moniku jsem si uvědomil, jaká panuje na trhu SEO/SEM agentur v ČR mizérie. O to horší­ je zjištění­, že Monika potřebuje základní­ služby, žádné pokročilé linkbaity nebo umisťování­ se na přední­ch mí­stech na super konkurenční­ anglické fráze. Nabývám dojmu, že by mi ty pokročilé techniky v ČR nedokázal ani nikdo nabí­dnout a pokud náhodou nebo částečně ano, tak za nesmyslné ceny.

Máte tipy na jiné šikovné online marketery, kteří­ poskytují­ služby pro klienty za rozumné ceny?
A jaké jsou vaše zkušenosti s českými poskytovateli SEO/SEM služeb?

33 komentářů u „Mizérie u českých SEO/SEM agentur

  1. Petře, trochu mne překvapuje, že už i Vy uvažujete o SEO/SEM v souvislosti s rozpočty a hodinovými sazbami. Vždyť to nedává smysl. U 95 % projektů je jasné má dáti-dal. Buď se výdaje na SEO/SEM se ziskem vracejí­, nebo jsou ztrátové.

    V tom první­m pří­padě klienta žádný rozpočet ani sazby konzultanta nezají­mají­. Není­-li limitován vlastní­ kapacitou, chce utratit co nejví­c, aby se mu co nejví­c s co největší­m ziskem vrátilo. V druhém pří­padě je naopak každý rozpočet pří­liš vysoký, i kdyby to bylo jen 1000 Kč ročně.

    Samozřejmě jsou vyjí­mky, kdy se SEO/SEM dělá poněkud iracionálně pro prestiž, budování­ značky či zvýšení­ podí­lu na trhu. Pak má fixní­ rozpočet smysl, ovšem tyto pří­pady opravdu nejsou časté.

    Takže rada je jednoduchá: Najděte Monice konzultanta, který zná základní­ trojčlenku ROI a pracuje s ní­ v zájmu klienta. Jsou firmy, které návratnost investic dokonce garantují­ nastavení­m svého odměňování­, tj. počí­tají­ si svou odměnu jako podí­l z toho, co po odečtení­ všech další­ch nákladů klientovi vydělají­.

    Jmenovat raději nikoho nebudu. Ří­kal mi onehdá můj lékař, že prý mám narušenou názorovou integritu a kdybych někoho jmenoval, mohl by se ode mne nakazit.

  2. Fandore, to je přece jasné, proč na českém trhu nejsou dobří­ konzultantni. Sám jsi pří­kladem. Kdo je dobrý, dělá vlastní­ projekty a neztrácí­ čas s klienty, kteří­ chtějí­ ve středu něco jiného, než chtěli v pondělí­.

  3. Marku, hodinová sazba je imho základní­ ukazatel. Mimo jiné ji chápu jako minimální­ sazbu, jakou za svoji práci chcete, nehledě na výsledky (tj. nastaví­te PPC kampaň, zjistí­te, že to moc nefunguje buď kvůli konkurenčnosti segmentu nebo třeba nedostatečnému rozpočtu klienta, ale čas strávený na zakázce budete chtí­t zaplatit).

    Aaron Wall si účtuje za hodinovou telefonickou konzultaci 500 USD, což je hodně vysoká částka i na US poměry. Může si to ale dovolit, protože napsal nejspí­č nejlepší­ knihu o SEO na světě. A konzultace má skoro vyprodány, jednu dobu ani nepřijí­mal nové.

  4. Ano, kdo je dobry, dela vlastni projekty… Nebo od klienta pozaduje ohodnoceni, ktere vykompenzuje hodnotu jeho casu, kterou nestravi nad svym projektem. Proto to je tak tezke v pripade Moniky. 4000,-CZK/mesic nevykompenzuje skoro ani ten pohled na jeji stranku. Za tu cenu si musi najmout juniora, kamarada, nebo totalniho looser-a v oboru.

  5. To si nemyslim, prace pro Moniku vyzaduje rekneme 4-8 hodin mesicne (realnych hodin, ktere lze vyfakturovat), coz vychazi na 500-1000 czk/hodinu. A neznam moc lidi z oboru v CR, kteri by si prisli mesicne na 80-160k (za 160 hodin prace mesicne).

  6. Ví­ce méně s vaší­m článkem souhlasí­m. Jen bych to neviděl tak černě co se SEO/SEM agentur týče. Jistě, je zřejmé, že v našich končinách nenajdete tak dobré agentury jako v USA (hlavně pokud jde o porovnání­ cena/“výkon“). Podle mě totiž nelze srovnávat trh v USA s naší­m. Zákazní­ci mají­ částečně jiné požadavky dané potřebami, konkurence je tam mnohonásobně vyšší­ a i co do počtu SEO/SEM odborní­ků tam panuje zcela jiná situace. To jsou možná důvody, proč jsme tu u nás min. v sortimentu nabí­zených služeb tak pozadu. Když není­ poptávka, logicky nebude následovat ani nabí­dka 😉

  7. Ondro, nesouhlasí­m s tebou 🙂

    1) Ten trh je tu zajimavý, byť to nemusí­ být na první­ pohled vidět. Jen já s kamarádem z Teplákova (má i jeho rodná ví­ska) zajišťujeme via intertnet roční­ obrat ve výši cca 100 milioÅ„ů korun pro několik málo subjektů, někteří­ z nich mají­ marži ve výši několika málo procent, někteří­ 30 procent a někteří­ ještě ví­c. A to se tomu zase moc nevěnujeme.

    2) CZ/US trh srovnávat skutečně nelze, rozdí­ly jsou tam obrovské. Tady ale nahráva do karet to, že existuje daleko ví­ce pří­ležitostí­, existuje plno poměrně velkých nekonkurenční­ch nik, kde lze nabouchat hromadu peněz.

    3) Poptávka po SEO/SEM je velká, problém je s tí­m, že se ten konzultační­ business velmi špatně škáluje, za určitých okolností­ by to ale šlo (musel by se změnit obchodní­ model a styl práce).

  8. Docela by mě zají­malo na základě čeho rozhodujete, zda někdo je či není­ kompetentní­? A vlastně kompetentní­ pro co?

  9. Petře, moje aktuální­ osobní­ hodinová sazba činí­ 2500 Kč. Je ovšem určena jen klientům, kteří­ chtějí­ s mým časem nakládat po svém. Obdobně použí­vá hodinou sazbu H1.cz, i když ji má o dost nižší­.

    Dlouhodobé zakázky naopak hodinovou sazbou neoceňuji prakticky nikdy. Oceňuji je:

    1) Podle toho, jak mne práce na nich baví­.

    2) Podle toho, co moje práce přinese klientovi.

    Zejména druhý bod je důležitý a opět se vztahuje i na H1.cz. Máme dost zakázek, za které pobí­ráme odměnu odvozenou výhradně z výkonových ukazatelů (nejčastěji počet dosažených objednávek nebo tržba) a od této odměny se naví­c často odčí­tají­ náklady vynaložené na straně klienta (tedy i náklady na PPC), pokud už nejsou v mechanismu výpočtu odměny zahrnuty jinak.

    Mimochodem, z tohoto důvodu jsem nikdy moc nechápal, proč tak často zdůrazňujete výhodnost vlastní­ch affiliate projektů a nevýhodnost práce pro klienty. Mně naopak vždy připadalo výhodnější­ pracovat pro klienty, protože odměna vyjde na stejno (výší­ i principem výpočtu) a narozdí­l od klasického affiliate programu mám u klienta mnohem větší­ vliv na jeho strategii, obchodní­ procesy a konverzní­ schopnost jeho webu.

    To už ale trochu odbočuji. Na tohle téma se určitě budeme bavit ještě mnohokrát 🙂

  10. Lubosi, kompetentni je u mne nekdo, kdo rozumi sve praci, ma zkusenosti a dokaze dorucit vysledky.

  11. Marku, diky za doplneni. Stejne mi prijde, ze si opet v nekterych vecech protirecite s jinymi nazory, ktere jste vyrknul v minulosti na mem blogu, u Johna Vanhary nebo jinde. Uz me ale moc nebavi to dohledavat a upozornovat na to.

    S tim affilem – hlavnim rozdilem je to, ze me nebavi s klienty osobne jednat, nebavi me nikam chodit na schuzky a povidat si, je to vetsinou krajne neefektivni a cas zerouci. Je ale pravda, ze nektere me affily jsou vlastne customizovane dodavani leadu/konverzi konkretnim zakaznikum, rozdil je ale v tom, ze weby/domeny jsou me, o strategii rozhoduju ja a kdyz s konkretnim subjektem prestanu spolupracovat, vymenim ho za jiny.

    Cili dlouhodobe buduju nejakou hodnotu (nad kterou mam stoprocentni kontrolu), vam nezbyde nic, kdyz vas posle klient k sipku (a casem to udela, i kdyz s vasi praci bude spokojeny, protoze zacne byt nenazrany, prestane si uvedomovat vyznam vasi prace a prijde mu, ze vam plati moc, i kdyz to nebude pravda).

    Mne se to zrovna ted stalo, jeden partner, kteremu generuji velmi zajimave obraty, mel problem mi zaplatit dohodnutou odmenu, domeny/weby jsou ale me, takze jsem mu vysvetlil v jake je situaci, jake ma moznosti na vyber a at se svobodne rozhodne. Svobodne se rozhodnul, ze zaplatit nebude zase takovy problem a jeste se omluvil za sve chovani.

    To je ten rozdil, pevne verim, ze to chapete 🙂

  12. Petře, když Vás nebaví­ na něco upozorňovat, tak na to neupozorňujte, to je jednoduché 🙂

    Jinak chápu, že se svými weby a doménami máte velkou výhodu ve stabilitě vzájemného vztahu a ochraně svých investic. Sice si myslí­m, že i na „mé straně“ jsou výhody, které tu Vaši dostatečně kompenzují­, ale souhlasí­m, že to je věc osobní­ho názoru.

  13. Fandore, tak si vem do parády dva učně, vyškol je a pošli je za dva roky do světa i s vlastní­ma klientama. 🙂

  14. Myslí­m, že v DW by i klienta toho typu zvládli. Většinu práce v agentuře odedřou vždycky junioři a senioři jen dohlí­žejí­. Tak je to všude, jinak by ty hodinový sazby skutečně nemohly být jen kolem litru.

    Vzhledem k tomu, že z DW nikdo neodchází­ docela, tak jestli to klientku uklidní­, může si na jednání­ s ní­ přijí­t párkrát sednout i Větrovka nebo já. Nebylo by to poprvé.

    Klienti tohodle typu jsou skvělí­ v tom, že se s nima snadno jedná. Naví­c se perfektně hodí­ pro pří­padovky a koučink, takže já je vždycky rád vidí­m, zvlášť když mají­ takové skvělé doporučení­.

  15. Myslis to tak, ze bych najal dva juniory, zalozil firmu, predal jim know how, kontakty, platil jim anglictiu a dalsi kurzy, investoval do firmy treba mega, pak by ti dva odesli a zalozili si firmu H2.cz? Haha 🙂

  16. Netvrdim, ze by to DW nezvladl, Martine. Monika nic specialniho nepotrebuje, ale porad si myslim, ze za tu ctyrku mesicne by byla povazovana za pidiklienta (TM David Spinar) a tak by se k ni pristupovalo. Nepochybuju o tom, ze sprava PPC by byla nejspis v pohode, ale bojim se seo konzultaci (on page faktory ma monika v cajku, pac ji web jede na wordpressu).

  17. Dobrý den,

    staré rčení­ ří­ká „za zeptání­ nic nedáš“. Možná máte mých diskuzní­ch pří­spěvků dnes již dost, ale můžu Vám slí­bit, že kdyby se na nás Monika obrátila, dostane standardní­ nabí­dku, tedy nic co by nás malovalo ve Vašich očí­ch narůžovo.

    Klient této velikosti pro nás není­ nezají­mavý a každý klient se sám rozhodne jestli jsme takoví­, jak se o nás ří­ká. Nic ví­c zde slibovat nechci.

  18. Mozna ano, Petre, mozna ne. Aktualni situace je takova, ze stavajici PPC kampane (Adwords) prestaly pomerne z niceho nic konvertovat, stalo se to za dobu spoluprace s Monikou jiz podruhe. Poprve prestaly konvertovat kampane na etargetu, pritom ze zacatku to fungovalo skvele. Prikladam to saturaci trhu, jinak si to neumim vysvetlit. A vzhledem k tomu, ze se Monicin segment pomerne dost meni (ted se to dela jinak nez se to delalo pred 3 roky), je potreba to reflektovat i v kampanich. Moniku jsem v oblasti SEO/SEM za ta leta pomerne slusne vzdelal, takze ma nyni z pohledu zakaznika velmi dobry prehled. Zna principy, vi kolik stoji v jejich segmentu prumerne clickrate, etc. a potrebuje pomoct nastavit ty kampane resp. poradit. Kdyz ji reknu, ze je potreba vymyslet sestavy/keywordy tak a tak, tak to udela a staci to jen doladit z pohledu copywritingu inzeratu a podobne.

    Nevim, jak to v Ataxu funguje, ale predpokladam, ze by se s Monikou bavil nejaky obchodnik, ktery ty kampane nastavovat nejspis nebude. A to Monika nepotrebuje, potrebuje mluvit s nekym, kdo ty kampane bude realne nastavovat.

    Nicmene – i vzhledem k narceni ze strany H1.cz – zkuste vypracovat nejakou transparentni nabidku pro potencialni klienty typu Monika, tj. jake cenove modely jsou mozne, jak spoluprace probiha, jak reportujete, etc. Pokud potrebujete znat Monicin segment, napiste mi, reknu vam ho (verejne ho ale ventilovat nechci).

  19. Fandore, tleskám. Poslední­ dobou se s tí­mto tématem roztrhl pytel, což je dobře, velmi dobře. PPC agentury rostou jako houby po dešti, týdně mám minimálně jeden telefonát od zcela nové. Většinou ti lidé nabí­zejí­ své služby takovým způsobem, že je už od začátku jasné, že s tí­m teprve začí­nají­ a nic o tom neví­.

    Dnes jsem dostal poměrně neortodoxní­ dopis od pana Dejma z Ataxa, pro zají­mavost jsem jej vystavil na web (klik na moje jméno).

    Pane Dejme, pokud Ataxo nemůže méně movitým klientům nabí­dnout kvalitní­ služby, ať jim je prosí­m raději nenabí­zí­ vůbec. Snižuje vám to prestiž. Osobně si myslí­m, že jste schopná firma, ale co jste předvedli v kampani pro mého současného zaměstnavatele byste si za rámeček asi dávat neměli.

  20. Pane Hráčku, nezlobte se, ale nebudu, a dnes už vůbec ne, rozehrávat na blogu člověka, o kterém smýšlí­m pozitivně, diskusi s člověkem, který mě svými činy přesvědčuje, že jeho jediným záměrem je škodit, ač tvrdí­ něco jiného.

  21. Takhle to ale funguje už několik století­. Stačí­ se podí­vat na to, jak fungovala výchova nových mistrů v řemeslnických ceší­ch.

    Je to staletí­mi prověřený způsob, jak zachovat kvalitní­ řemeslo.

  22. Fandore, od té doby, kdy jsi posledně ří­kal, že kampaně přestaly ze dne na den fungovat, začí­nám u klientů uvažovat o penetraci trhu a marketingových cyklech.

    Neví­m, jestli jsem ti to někdy řek nebo za to poděkoval, tak děkuju nyní­. Hodně mě to vzdělalo, a právě proto tvrdí­m, že klienti jako je Monika jsou pro agentury skvělí­.

  23. Stejne je na Slovensku. Mnoho firiem ziada az nad 100 000 Sk sumy. Ťažko zhanet dobre SEO firme. Na Adwords kampanach sa popalili vsetky slovenske firmy ktore vzrabajú okna. Prerobili aj gate a nic z toho. Stale je lepsie SEO a byt na prvej strane ako platit a platit a platit Adwords. A potom cakat ci sa oplaca analyzovat atd.

  24. Vážení­,
    po přečtení­ Vašich pří­spěvků si pokládám otázku, kolik času jste museli vynaložit k obhajobě svých firem. K obhajobě pouze slovy, které v dnešní­ době až tak moc neznamenají­.
    Má-li někdo z Vás chuť prezentovat své umění­ konkrétně, pište prosí­m na: prodejna@i-odevy.cz
    Hodinová sazba je pro mne nedůležitá, zají­má mne pouze poměr vložené prostředky / vzniklý zisk.

    Zdraví­ Martin

  25. Přiznám se že jsme neměl prostor přečí­st všechny pří­spěvky. Ale autor článku mě mile překvapil svou otevřeností­ kolem této problematiky. Protože se setkáváme často s agresivní­m pří­stupem „SEO agentur“ vůči našim klientům, museli jsme aspoň základní­ služby rozvinout. Pracujeme i v jiných IT oborech a možná proto diskuzi na téma hodinových sazeb moc nechápu. Klientům účtujeme 20.000,- ročně za vedení­ kampaně PPC, což zahrnuje vstupní­ analýza požadavků (+testovací­ kampaň),měsí­ční­ report s doporučení­m dle výsledků na další­ období­. Je to vše postavené na rozumné komunikaci s klienty.

  26. Dobry den,
    zaujal mne Vas komentar a Vas pristup o kterem mluvite. Pokud mate nahodou volne okenko, tak bych pro Vas mel jeden maly projekt.

    v pripade ze mate zajem tak se prosim ozvete na:

    dalibor dusek, dusek@ece.cz, 777017017

    Diky a preji mnoho uspechu

    Dalibor Dusek

  27. dobry den,
    pokud mate zajem o to rozsirit rady svych klientu, tak dejte prosim vedet. Mel bych tu jedno zadani na prazdniny.

    s pranim pekneho dne

    Dalibor Dusek
    dusek@ece.cz
    tel. 777017017
    icq. 209606100

  28. je to tak ako pise peter.p. pokial chces mat nieco spravene poriadne, tak si to musis urobit sam…

  29. 4Reality:
    To ano, udělat si to sám klidně, ale pokud tomu rozumí­ a nedostane se kvůli nesprávně cí­lené AdWords kampani do sankcí­ Googlu… a stejně se to mění­ tak, že to začí­ná být už divné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *