Skrbloš je venku

Pozornější z vás si možná všimli, že jsme minulý týden konečně spustili Skrblíka. Osobně to beru jako malé vítězství nad svou vlastní leností, i když z pohledu byznysu jsme s týmem na úplném začátku hodně dlouhé cesty. Dovolím si napsat pár poznámek k tomu, jak Skrblík vznikal, co jsem se při tom naučil, jaká je má představa o fungování a budoucím směrování Skrblíka.

Nápad udělat Skrblíka jsem dostal někdy po prázdninách roku 2009, kdy jsem bydlel v Praze na Břevnově v bytě sice pěkném, ale bez trouby. V té době jsem intenzivně prožíval nastupující foodie mánii (ještě když to nebylo cool :D a absence trouby mi způsobovala trochu smuteček. Nějak jsem objevil geniální český vynález Remosku, která troubu do jisté míry dokáže nahradit a navíc je energeticky velmi úsporná (spotřebuje cca třetinu až čtvrtinu elektrické energie v porovnání s elektrickou standardní troubou). Remosku jsem začal používat a jednou jsem hledal recepty určené speciálně pro pečení v Remosce. Narazil jsem v Google na tento výsledek. Britský MoneySavingExpert.com mě okamžitě začal fascinovat – množstvím skvělého obsahu, počtem uživatelů přihlášených v newsletteru, …

Napadlo mě, že bych něco takového mohl udělat v českém prostředí. Začal jsem vymýšlet název a záhy mě napadl Skrblik(.cz). Od zdejšího čtenáře TonyK jsem doménu za hříšný peníz koupil. S odstupem času to vidím jako skvělý výběr brandu potažmo domény, zapomatuje si to každý na první pohled a najít dnes vhodnou dobře brandovatelnou doménu na web o osobních financích není vůbec jednoduché. A pak se dlouho nic nedělo. Rok 2009 byl můj absolutně nejlepší v doménovém byznysu, prachy chcaly, takže motivace tvrdě pracovat na Skrblíkovi se blížila nule.

Making of

Začít pracovat na Skrblíkovi mě víceméně donutil až fakt, že se mi značně snížily příjmy z doménového byznysu (z milionů ročně na nižší statisíce) a postupně vyhnívaly i další příjmové pilíře. Přemýšlel jsem, co budu dělat dál. Po zkušenostech z investování do realit, které je náročné na výši vlastních zdrojů a v případě rekonstrukcí jde i o značnou psychickou zátěž, jsem se rozhodl věnovat se opět onlajnu. Vzhledem k tomu, že neumím programovat, jsem vyloučil jakýkoli technologický projekt, zároveň jsem chtěl takový projekt, který má potenciál oslovit co nejširší uživatelskou skupinu v ČR, což je jinými slovy nižší střední vrstva, kterou (nejen pražští) startupisté žijící ve své twitter bublině často podceňují jako nezajímavou a nebonitní skupinu obyvatel, je ale třeba se uvědomit, že jde o 70-80% české populace. Mezi mé docela silné stránky patří tvorba obsahu (i když aktivně jsem psal naposledy v roce 2004) a internetový marketing, takže jsem se vrátil k nápadu stvořit Skrblíka.

O prázdninách 2012 jsem našel tým šikovných lidí a od poloviny září jsme na tom začali pracovat. V mém teplákovském domě se uvolnily nějaké kanceláře, tak jsem je využil pro Skrblík tým. Od začátku jsme byli dohodnuti na tom, že půjde o kontrakt do ledna nebo února 2013 a pak se svobodně rozhodneme, jestli budeme nějak spolupracovat dále nebo se rozejdeme.

Práce v týmu a v kancelářích je vysoce efektivní, nelze to absolutně srovnávat s prací vícečlenného týmu na dálku. Zpětně vidím, že jsem od začátku udělal několik chyb. Měl jsem například strach z kopírovačů (odstrašujícím příkladem byli kopírovači Slevomatu), takže jsem chtěl mít při spuštění co nejvíce obsahu, abychom měli náskok. To se ukázalo jako chyba, protože se tím značně prodlužovalo dokončení projektu, projevovalo se to na úpadku morálu mém i morálu ostatních členů týmu. Dnes bych zvolil víc lean přístup a projekt spustil maximálně po 2-3 měsících práce, klidně s třetinou nebo čtvrtinou obsahu (toho nejdůležitějšího). Projekt jako Skrblík není groupon-style web a za víkend by to nezkopíroval ani Jirásek. Z nějakých zdrojů se mi navíc doneslo, že o lokální obdobu MoneySavingExperta už přemýšlely / pokoušely se české firmy zabývající leadgenem, ale nikomu se to zatím nepodařilo. Teď už vím proč – je to neskutečná drbačka.

Dalším mým failem byla nedokanalá připravenost, například nebyla včas hotová grafika resp. nakódované šablony pro vývojáře, takže se vše zbytečně táhlo a stálo peníze navíc.

Zabývali jsme se také zbytečnostmi, například jsme zkoušeli různé publikační systémy a snažili se vybrat ten nejlepší (WordPress, Drupal, Typo3) ve stylu na brabce kanónem. To byla blbost, která stála bezmála týden času, do té doby jsme na jiné projekty používali WordPress, který známe a máme rádi. Měli jsme ho použít hned.

Stejně tak jsme vyvíjeli některé podpůrné služby, které jsem pak nakonec stopnul, třeba srovnávač akčního zboží ve stylu Kupi.cz, vymyslel jsem tomu úderný název letáková hlídka :)

Díky chybám a slepým uličkám jsem prošustroval odhadem 50 tisíc korun, což není vzhledem k celkovému budgetu zase tak hrozné a hlavě to přineslo cenné zkušenosti.

Díky mým chybám, extrémně dlouhé a nevlídné zimě a dalším okolnostem u mě došlo k určitému vyhoření a i když byl Skrbloš tak z 85% hotový, neměl jsem v únoru 2013 chuť v práci pokračovat. Kontrakty skončily, dal jsem si od Skrblíka prakticky rok pauzu a makat jsme začali s jedním členem původního týmu po roce v únoru 2014. Odjel jsem kvůli tomu i do Prahy (abych se vyhnul distrakci okolí), 14 dní bydlel po hotelech a chodil pracovat do NTK (btw. nejlevnější 24/7 coworking v Praze). Nakonec jsme to spustili. Nemáme hotový všechen obsah, který jsme na začátku plánovali, ale to se časem doplní.

Současnost

Věřím, že mise Skrbloše je samovypovídající. Nicméně i tak to explicitně napíšu – snažíme se uživatelům radit jak ušetřit. A to tak, aby skutečně ušetřili, ne jim vnutit jednorázově nevýhodnou nebankovní půjčku a shrábnout litr na affil provizi. Chtěli bychom si vybudovat s uživateli dlouhodobější vztah založený na důvěře, tedy že na Skrblíkovi najdou vždy dobrou radu nebo tip, který je pro ně výhodný. I kvůli tomu chceme být maximálně transparentní směrem k uživatelům a Skrblíka monetizovat pouze přiznaným affilem. Pokud tedy bude mít doporučovaná služba nebo produkt affiliate link, přidáme ho, pokud affiliate link nebude mít, i tak bude uvedena (samozřejmě jedině v případě výhodnosti pro uživatele).

Tento přístup přináší jedno podstatné negativum, na které teď narážíme – daleko složitější možnosti monetizace. Typicky pro změnu energií (elektro i plyn) dnes neexistuje affiliate program resp. služba, která by byla pro uživatele výhodná resp. alespoň férová. Většina hlavních hráčů v segmentu energií preferuje ve srovnávači obchodníky s energiemi, kteří jim platí provizi, což jsou často menší firmy s pofidérní pověstí a praktikami – tedy na Skrblíkovi absolutně nedoporučitelné.

Takže kromě veřejných affiliate programů půjdeme cestou hledání vlastních pro uživatele výhodných dealů, ze kterých zároveň získáme provizi. Spustili jsme například exkluzivní nabídku levného ADSL připojení 20 mbit od O2, VF nebo GTS od 349 kačaků měsíčně (běžná cena 405-850 vočí za měsíc).

Dalším úkolem mimo monetizaci je nabírání uživatelů. V den spuštění jsme měli necelých 2000 UIP, nyní se pohybujeme kolem 200 UIP denně, ale zatím jsme se marketingu nijak významně nevěnovali, jen jsme trochu pošimrali sociální sítě. Neplánujeme žádné nákladné kampaně, chceme se chytře věnovat sociálním sítím a připravovat exkluzivní obsah, který bude mít virální potenciál (lehko se řekne, těžko provede). Uvidíme, jak se nám to podaří. Exkluzivním obsahem se ohání každé nové medium, ale my to chceme dělat skutečně jinak. Máme výhodu v tom, že třeba na rozdíl od jinak skvělého Měšce se superstar Daliborem Z. Chvátalem v čele nemusíme a nebudeme denně publikovat čerstvý obsah. Skrblík bude aktualizován často, ale ne stylem každodenním článků. Máme Skrblogísek, kam budeme sypat aktuálnější a zároveň omezenou dobu platící záležitosti, kromě toho tam vychází skvělý seriál Pavelkovo skrblení. To nám tolik nesvazuje ruce a můžeme se věnovat více náročnějším (a tím pádem i drahým) tématům. Plánujeme také dělat tématický obsah, zhruba za měsíc chceme vydat téma Dovolená.

Velkým snem je video obsah (může být pro naši cílovku daleko stravitelnější než psaný text), ale to je hudba hodně vzdálené budoucnosti ;)

Komentáře k připomínkám

Ke Skrblíkovi jsem dostal plno feedbacku, všem bych chtěl poděkovat, jmenovitě pak Dušanu Janovskému, který dal do kupy jednoznačně nejlepší připomínky – demoverzi Skrblíka během vývoje velmi konstruktivně strhal, dost věcí jsme díky němu upravili a opravili. Od dalších lidí se objevily se následující komentáře:

Vždyť je to jen obarvený WordPress, co tak trvalo a proč to stálo tolik peněz?

V zásadě je to pravda, je to “obarvený” WordPress. Mimo to jsme ale vymýšleli celý koncept, řešili plno problémů a v neposlední řadě napsali přes 300 nornostran textu (vše na základě zkušeností, rešerší, …) – to je mimochodem rozsah solidního knižního románu. Nějaký čas jsme strávili i ve slepých uličkách, ostatně to popisuji výše.

UX Skrblíka je hrozné, nedokážu se tam vyznat …

To víme. Nicméně je velmi těžké prezentovat uživatelům tak velké množství obsahu, byl to jeden z nejtvrdších oříšků, nad kterým jsme strávili hodně času. Nakonec jsme to vzali přes Šetřič, což je pokus o lehce personizovaný rozcestník, ovšem bez lákání nebo sbírání osobních údajů uživatelů. To co je na webu nyní vidět je to nejlepší, na co jsme přišli, je to kompromis, budeme to dále ladit.

Procházel jsem Skrblíka, obsah nic moc, čekal jsem super tipy na dobré dealy, ne návody pro slaboduché lidi …

Přiznám se, že je to jedna z reakci, kterou jsem očekával. Jistě se najdou uživatelé, možná i mezi čtenáři tohoto blogísku (ostřílenými žiďáky), kteří očekávají, že se každý týden vytasíme z dealem typu letenka na Havaj za 4,5 tyčky. Takové nabídky se ale na českém trhu objevují velmi sporadicky, zkrátka je není kde brát. A hlavně – naší cílovkou nejsou ani tak zkušení ultra-židáci, ale většinová populace, pro kterou může být většina step-by-step návodů objevením Ameriky …

Logo Skrblíka ma podobný font Seznamu záměrně?

No, i když tomu nebude nikdo věřit, tak to záměr nebyl. Měli jsme velké problémy navrhnout přijatelné logo, zkoušeli jsme několik grafiků, zahraniční logo aukce, atd. Až náš grafik David Kohout, který namaloval celého Skrblíka, vymyslel stávající logo, které se nám líbilo nejvíc. S odstupem času si uvědomuju, že jistá podobnost s logem Seznamu může být u méně znalých uživatelů internetu určitým benefitem ;-)

Tož tak, budu rád za váš feedback ke Skrblíkovi.

36 thoughts on “Skrbloš je venku

  1. Mě se líbí jak se kritizuje UX a přitom má každej plnou hubu zarytýho hesla “obsah je král” :-) a “dyzajn není důležitý”. Skrblíka jsem pochopil tak, že mi pomůže ušetřit. No a v navigační liště si prostě vyberu jestli chci šetřit za energie nebo na nákupy a podle toho logicky kliknu na to za co chci ušetřit ne? :)

    Já si třeba umím vyjednat lepší podmínky pro internet, telefon nebo změnit banku a nepotřebuji si o tom někde číst, ale co mě dost nadchlo jsou termostatické baterie a nebo perlátory. Ty jo, o tom jsem neměl ani ponětí, že existuje.

  2. Jsem rád, že jses Jardo dozvěděl něco nového :) Termostatická baterie je super, perlátory na hovno stejně tak jako ty úsporné sprchové hlavice. Jednu jsem si omylem koupil resp. byla v sadě se sprchovou baterií hansgrohe a je to hrozný sprchování, zvlášť když v tom bytě platím jen 21 kačáků za kubík vody, takže spotřeba mě netrápí ;-)

  3. Fandore gratuluju konecne ke spusteni :-)
    jinak taky mam podobny projekt ktery se tahne uz druhym rokem, profinancovano skoro 200 tisic, vyhoreni, vysrani na to, opetovny nastup a ted posledni pulrok je to “do dvou tydnu spustime”…, takze zcela chapu a fakt gratuluju ke spusteni at je to v jakymkoliv stavu :-)

  4. Díky! Jsem zvědavej na konkurenci, Borisku. Teď se tomu věnujeme prakticky na full time ve dvou + externisti, plánuju maximálně osekat většinu ostatních aktivit. Tak se na to připrav, je to fakt rychta, pokud to budeš chtít dělat pořádně. Držím palečky :)

  5. Gratuluju, líbí se mi to! Zrovna se stěhuju, spoustu věcí se mi hodí, takže jako jeden z mála můžu pochválit i načasování. :-)

  6. Velký lajk tobě a web ať roste. :-) Jinak děkuji za podnět ke změně banky, v podmenu “Bankovní účty zdarma”. Poplatky v České spořitelně jsou obrovské, a tak přecházím k FIO bance.

  7. nedávno jsem vyhodil na net takovýho průvodce financema, vzhledem k časovým možnostem se web musí těžce řídit heslem obsah je král. Je tam povětšinou taky psáno spíš věci, co by měly bejt dávno jasný..ale nejsou.

    Nicméně jestli bych tam chtěl nějakou rubriku rozjet víc, tak je to “druhej příjem” a třeba tak vlastně vyvážit Skrbloše.

  8. Dejte tam nejaky navody jak pozidovat bydleni (ziskat byt bez provize RK, levne zrekonstruovat, stahnout cenu, …). Vybec bych dal bydleni tak aby bylo videt v hlavnim menu. Za bydleni bezni lide utrati nejvic penez ze svych prijmu a navody jak na tom vsem usetrit by se hodily.

  9. Petr: jednoduse, najdes si byt, pujdes na prohlidku, pokud se ti libi najdes majitele v katastru nemovitosti (online pristupny z pohodli domova) a vygooglis na nej cislo. Takhle jsem usetril 14 klaciku a navic jsem nabyl velmi pozitivni karmu. Pani realitacku jsem totiz oslehal a priste si da pozor na exklusivni smlouvu. Holt reality jsou tvrdej byznis :)

  10. Lol, prisel mi ze Skrblik.cz podruhe spam, prestoze jsem to po prvnim emailu unsubrcrajbnul. Navic, uz ta prvni zprava byla nevyzadana. Fuck!

  11. Myslím že určitou docela slušnou virální oblastí by se mohlo stát jak ochcat systém, na Dfens je docela slušný, bohužel staší a neupdatovaný článek z názvem Vysajte si establishment (Verze pro studenty) Možná ne až tak hardcore, ale něco na podobný styl by jitě bylo unikátní i přínosné (Ačkoliv si dovedu představit jak složité je pro outsidera vyplodit takový obsah.) Další boží virál co mi proběhl facebookem nesl titulek Pasti na střední třídu (http://pravyprostor.cz/pasti-na-stredni-tridu/)
    Ad termostatické baterie: Boží, nechápu, jaktože ještě nejsou všude. Hlavně na všem za europrachy.
    Btw Fandore, jak dopadla ta pizzerie loni na podzim?

  12. Lol, asi tak: “Procházel jsem Skrblíka, obsah nic moc, čekal jsem super tipy na dobré dealy, ne návody pro slaboduché lidi”.

  13. Jiri: Neposilame nevyzadanou postu, vsechny maily zadali uzivatele sami do formulare na launch stránce. Naimportovali jsme to do mailchimpu, ale je pravda, ze to zustalo taky ve feedburneru, ale to uz jsme smazali. Odhlasit se lze jednodusse na jeden klik.

    mik: Nemam k tomu co dodat ;)

  14. Velká gratulace! Jsem fakt rád, že se ti to podařilo konečně rozjet. Web vypadá slušně, rozhodně lépe než celá řada mých projektů :-)

    Když jsem ti doménu prodával, tak jsem byl celý nervozní z toho, že bych ji měl sám monetizovat a ne dávat pryč. Ale dneska jsem rád, že jsem to udělal, protože moje lenost je ještě větší než tvoje a dodnes by na tom byla jenom parkovací stránka.

  15. Na snižujeme.cz jsme měli a máme stejnou filozofii. Projekt dělaný pro lidi se snad dobrým obsahem (bohužel ne tak pěkně podaným, jako u Tebe). K tomu jsme pustili nizkytarif.net, který doplňuje energie.

    Potýkali/potýkáme se se stejnými potížemi, jako Ty – grafika, layout, lidi, čas atd. Už půl roku řešíme změnu systému, ke které došlo v minulém měsíci a připadám si, jako na začátku. Já jen potvrzuji, že vytvořit texty, kterých máme také dost, nebylo jednoduché a levné vytvořit. Přesto držím všem, kteří se něco pokusí palce. Vždy totiž vymyslí něco, co se dá integrovat :-) Tímto komentářem se chci jen mírně vymezit, že nepatříme mezi leadgeny, kteří o tom uvažují nebo kopírují :-) Podobný model jsme prakticky zamýšleli se spuštěním – vybrán byl snad i fajn brand, který stál teda 150 Kč :) ale zbytečně jsme se zaměřili na úspory energií (obecně). Affilite v této oblasti je mizerný, přesto si myslím, že i “drobní” dodavatelé typu Elimon mají dobré ceny a jsou v systému zahrnuti. Gratuluji a přeji hodně štěstí, můžem někdy na lowcost pivo :-)

  16. Jeden poznatek BFU- Prave jsem docetl na mobilu pribeh z cesty po Malte. Byl fajn, tak jsem ho chtel lajknout, sdilet cokoliv…po cele strance je nekolik Fb tlacitek, ktere neco urcite delaji a jsou v tom dobre, ale primo pod clankem nic. To je skoda, protoze pro lenocha jako ja je to zasadni vec k tomu, abych to poslal mezi sve pratele na fb;) Nerikam, ze to mate spatne, jen poskytuji svuj uhel pohledu k prkotine, az nebudete vedet nad cim se zamyslet;)

  17. Myslím, že hlavní chyba skrblika je ten, ze uz mel byt spusten davno, ted na to není doba, lidi po peti letech pomalu prestavaji setrit.. Myslím, že i ta hledanost klicovych slov typu, uspory, jak usetrit atd. pomalu klesa..

  18. Snad napíšete někdy info, jak se vám s projektem daří, řekněme alespoň retrospektivou s jistým zpožděním, abyste nemusel mít strach z aktuálních dat případné konkurenci.

  19. uplne vidim ten brand v televizi v podobe malyho skrblika typu donaldduck jak radi lidem jako zelenej manasek z alzy :) )

  20. Ahoj.

    Pouzil jsem tvuj odkaz (ze Skrblika) na ziskani 500 Kc na airbnb. Napsalo mi to, ze moje prvni airbnb bude o 543 kc levnejsi, nicmene tu slevu nikde nevidim. Uvidim ji pozdeji az po rezervaci? (btw. zajimave je, ze hned po te registraci mi u nabidky o kterou mam zajem zvedli poplatek za sluzby – kdyz si to pak otevru jako neregitrovanej v jinem prohlizeci, tak mam ten poplatek zase nizsi)

    Jinak sem se chtel zeptat v diskuzi na skrblikovi, ale zalozit tam nove tema je slozitost. (space for improvement).

    Diky.

  21. Tak uz sem to zjistil, objevi se to pote co da clovek zadost o rezervaci. Diky za kupon a take za tipy co delat v Tokyu a Japonsku, ktere sem od tebe na netu nasel.

  22. Proč mě pořád Skrbloš otravuje ať zadám email a odebírám zpravodaj? Už jsem ho dávno zadával a pořád na mě vyskakuje 50 oken že ho mam zadat – je to na pěst, registraci tam nikde nevidím, aby mě mohl web identifikovat, že už tam mám email zadaný.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>