Snídaně v Berlíně, oběd v Bruselu, večeře v Londýně. Vše ve stejný den, celou dobu maximálně 2 metry nad povrchem zemským.
Jezdím rád vlakem, kdykoli to dává jen trochu smysl, tak preferuju vlak před autem, busem i letadlem. Bohužel v ČR to dává smysl maximálně z Prahy do Brna, do Ostravy nebo do Holomóce, mezinárodně především do Vídně, do Berlína a možná do Budapešti (trvá to už docela dlouho). Chtěl jsem si dát nějaký delší vlakový výlet po Evropě trochu na úrovni, problém je ale cena, většinou 250+ EUR, což je OK cena za letenku do Brazílie nebo do Japonska, ale ne za vlakovou jízdenku do Londýna, jen pro zajímavost – zde je pěkně zpracovaný přehled slev na vlak u Českých drah.
Deutsche Bahn mají naštěstí jeden ne moc známý promo tarif – jmenuje se London Spezial a za 49,- 59 EUR (+ cca 2,5 EUR rezervační poplatek) lze jet téměř odkudkoli z Německa do Londýna (za 99 EUR lze potom zakoupit jízdenku v první třídě, trochu lituju, že jsem to nezkusil). Příjemným bonusem je možnost navolit si různé stopovery, naopak nevýhodou je značně omezený počet míst, takže je potřeba rezervovat v podstatě 3 měsíce dopředu.
Využil jsem bydlení v Berlíně a booknul jsem si už loni jízdenku na konec února. Na berlínském hlaváku jsem si koupil krosán od Turka k snídani a v 6:49 jsem vyrazil vlakem ICE 654 do Kolína nad Rýnem. Vlaky ICE jsou pravděpodobně nejlepší v Evropě, směle mohou konkurovat Shinkansenu (narozdíl od vlaků TGV, které mě tak úplně nenadchly). Supermoderní interiér, prosklené dveře na fotobuňku, epesní WC, speciální odhlučněné kupé pro rodiny s malými dětmi (priceless!), bar, restaurační vůz, atd. Do Kolína dorazil vlak v 11:09, samozřejmě včas. Po cestě do Kolína se mi částečně splnil jeden sen – od chvíle kdy jsem viděl Tykwerův film Der Krieger und die Kaiserin jsem se chtěl vždy projet konstrukčně dost zvláštně řešenou nadzemkou ve Wuppertalu. Nadzemkou jsem se neprojel (i když nutkání vystoupit na nádraží ve Wuppertalu bylo silné), ale aspoň jsem ji viděl na vlastní oči z vlaku 🙂
Z Kolína jsem pak jiným vlakem pokračoval 11:43 do Bruselu (na nádraží Midi), kam vlak dorazil v 13:35. V Bruselu jsem si naplánoval bezmála 6 hodinový stopover, protože tělo musí mít dostatek živin, aby mělo sílu hubnout, takže jsem zašel k Leonovi na mušle a hranolky. Trochu jsem si vočíhl Brusel, dal jsem si kousek nad nádražím Midi acai a taky parádní čaj z čerstvé máty u Maročanů (bonusem byla krásná scéna z arabského světa, kdy mladá buchta poněkud hystericky telefonovala a tak nějak – feministicky zaměřené dívky prominou – docela srala převážně mužské osazenstvo moudře diskutující nejen o životě, takže pan kavárník k ženě došel a dal jí céres, jakej jsem dlouho neviděl, holt pořádek musí bejt, na tyhle móresy ze Sexu ve městě není nikdo zvědavej, pro arabskou kavárnu to platí dvojnásob :).
Po marocké kulturní vložce jsem vyrazil jsem na Eurostar, který mířil na londýnské nádraží St. Pancras (Harry Potter!). Trochu mě vysírala bezpečnostní a hlavně (poli)celní kontrola, ale co člověk nadělá. Z Bruselu do Londýna je to rovných 119 minut (z centra do centra). V Londýně jsem si zašel k bengálcům na večeři.
Pak jsem si šel koupit trochu solidnější polo triko, protože v tom mém reklamním s obrázkem a nápisem Jelene, jelene, oči máš zelené z Plzně mi bylo trochu žinantní jít do Hiltonu (nějak jsem si to před cestou neuvědomil), který stál mimochodem fandorovských 75 GBP na noc a ještě se konal bezplatný upgrade na executive floor, což přináší různé výhody jako internet zdarma (upscale hotelové mívají internet značně předražený – viz film Diktáror), vstup zdarma do executive lounge (snídaně, snacks po celý den a značkový booze večer zdarma). Ale o tom až někdy jindy.
Zpátky do Berlína jsem letěl za 35 EUR easyjetem 🙂
To je paráda. Těším se až tuhle cestu taky vyzkouším. Díky za super článek.
A kdy bude naka story z usa?
Ta Wuppertalská nadzemka si několikrát „zahrála“ i ve filmu Pina (mimochodem dobrém – teda pro někoho, koho zajímá moderní tanec)
Tak tahle hláška se vydařila: „na tyhle móresy ze Sexu ve městě není nikdo zvědavej“
neni náhodou potterovo nádraží Kings Cross?
Fandore good job!!! Víc takových článků z cest…
celni kontorla v Londyne? voni nejsou v EU? nebo to je zamereny na pasovani zvirat? 🙂
Nejsou v Schengenu… tudíž při příjezdu můžou prudit. Nicméně EU pasy většinou nechávají být. I když ani to není pravidlem – před pár lety jsme připluli se slovenským kamarádem (který neuměl ani slovo anglicky) do Harwiche a věnovali se nám snad půl hodiny. Byla to super komedie: „What is the purpose of your travel, sir?“ „Čo? Ja neviem po anglicky! Marek, čo vraví ten kokot? … Aký dovod? … A teraz? Čo chce? … Jáj? … Veď to… Povedz mu nech sa ide vytrtkat!“ 🙂
parada. dik za supr tip. za 49 to prubnu taky 🙂
Já mám taky radši vlak. I když není úplně nejkomfortnější. Jezdit vlakem po Ukrajině je zážitek i bez komfortní sedačky a občerstvení. 🙂
Ten céres byla facka nebo něco jiného? Nejlepší byl závěr, že letenka stála 35EUR. 🙂
Fandore, super blog:-) Sice jsem ho prave objevil ale libi se mi ze existujou podobny uchylove do cestovani. Palec nahoru…
bertik) v USA jsem byl jen necely tyden v NYC s rodici – dostali vylet od Jeziska, takze zadne vzrusujici story.
Martin) Although Harry Potter and his schoolmates board the Hogwarts Express at King’s Cross Station, the exterior used in the films was in fact the one that now looms over you, St Pancras Station. http://www.the-magician.co.uk/harry-potter-london-locations.htm
pidibi & marosh) Jak píše Maroshů – v Belgii je fízl co kontroluje papíry kvůli opuštění Schengenu a v Londýne jsou celníci mimojiné proto, že nejen český white trash často zkouší brigádku, kterou lze pokrýt např. náklady na letenku z/do UK – arbitráž cigaret. Do UK lze dovézt jen určité množství cigaret jakože pro osobní potřebu, myslím že se to liší podle země odkud se dorazí, každopádně cíga v UK stojej možná dvakrát tolik co v ČR, takže třeba při 4 kartonech si už lze něco vydělat . Kdysi jsem na Stanstedu viděl nějakého Pakistánce s mega žokem, vychmátli ho, měl to plný cigaret, nevím co se mu stalo, ale asi nic dobrého 🙂
Vůbec největší vejvar jim utnuli někdy kolem roku 2000, kdy přestaly být trajekty mezi Doverem a Calais „duty free“. Podle vyprávění mého anglického kamaráda měli tehdy s dědou v důchodů úžasný byznys, kdy se otočili třikrát za den malou Fiestou ve Francii, auto narvané chlastem a cigárama. Přeci jen anglický penzista s hůlkou byl nenápadnější než nějaký Pakoš a když je náhodou vyhmátli, tak děda roztržitě ukazoval seznam s nápisem „Fiona’s wedding“ a vyprávěl jak bude vdávat vnučku a bude to velká sláva. Střídali P&O, Norfolkline a další provozovatele trajektů, občas vyměnili auto… v Doveru vždycky přeházeli do velkýho kombíku a doma pak prodávali domluveným hospodám.
Dneska podle platných právních předpisů žádný limit pro dovoz z EU není (jednotný vnitřní trh), ale musí to být dovoz striktně pro vlastní potřebu. Třeba na Erasmus bych si klidně obhájil i deset kartonů, tomu věřím… 🙂 Akorát tě pak nesmí chytit, jak to prodáváš. To by byl samozřejmě průser.
Maroshů, ty tvoje storky ze života (i z cizích životů) miluju 🙂
Za 49 isť do Londonu sa pozreť je veľmi dobrá cena podľa mňa. Ak nahovorím priateľku tak toto leto skúsime podobný trip aj my 🙂
Pekny,chvalim.:)
Can you advise me please?I My place on residence is Czech republic.
Would you be so kind to recommend me suitable route to London city by train?
Hi Otto,
basically you can find train connections to London on IDOS website (http://jizdnirady.idnes.cz/vlaky/spojeni/), just use czech name for London – Londýn. If you will buy train ticket to London in Czech Republic, it will be pretty expensive.
There is really good deal from Deutsche Bahn – it is called London Spezial (https://www.bahn.de/p/view/angebot/sparpreis-europa/london-spezial.shtml) and you can travel anywhere from Germany to London from 59 eur one way, you can buy ticket online on DB website. But usually it is necessary to buy tickets 2 to 3 months in advance, because for that low price tickets are sold out very quickly.
I hope it helps you.