Drby o Centru a Stahuj v Týdnu

Včera vyšel v Týdnu velmi zajímavý článek o prodeji portálu Centrum. Na materiál v mainstreamovém časopise obsahuje celou řadu nejspíš nových informací, které jsem nikde jinde zatím nečetl.

1) Informace o prodeji Centrum.cz včetně zmíněné částky (100m EUR) zní příliš dobře na to, aby to byla pravda. Na druhou stranu – Tiger&spol. zaplatili za mrtvý minoritní podíl v Seznamu 100m USD (přepočteno aktuálním kurzem). Nezbývá než čekat, jestli to opravdu klapne. Jsem ale na podobné PR tanečky opatrný, není to tak dávno, co se objevily informace o prodeji Invie TUI nebo Expedii a od té doby ticho po pěšině.

2) Původní zakladatelé Tomek a Bajer vlastní výrazný majoritní podíl ve firmě (dohromady cca 65%). Pokud je to pravda, je naprosto neuvěřitelné, že investoří poskytli takové množství peněz za minoritní 35% podíl (pomatuju si, že se mluvilo 100m+ CZK investici, dostali tehdy více než Seznam od Spraye).

3) V článku se objevila se cena za akvizici projektu Stahuj.cz. Miton prý vykešoval neuvěřitelných 60 miliónů korun. Vzhledem k charakteru služby si troufám tvrdit, že je tu dot com bubble 2.0.

Aktualizace 04122007 13:35: Suníčko upozornil na tiskovou zprávu informující o prodeji Netcentra. Finanční detaily transakce nebyly zveřejněny.

27 komentářů u „Drby o Centru a Stahuj v Týdnu

  1. V daném článku na Týden se bohužel nikde neobjevil zdroj informace, že se jednalo o 60 miliónů Kč, osobně tomu vůbec nevěřím. Ani další zdroje nejsou zmíněny.
    Nevěřím ani tomu, že by se Centrum prodalo byť za polovinu té částky (viz. hospodářské výsledky Centrumu za rok 2006).
    Podle mne tu dot com bubble 2.0 není, spíš jen PR buble 2007.NET;-)

  2. No, já bych souhlasil s Fandorem ze se to dá považovat za bubble. Nevím, ty částky mi nepřijdou moc reálné. Všichni víme, jak to bylo před pár lety za oceánem. Z druhé strany z toho vyplývá možnost prodávat i jiné věci za zajímavé částky.. ale chce to ještě čas

  3. Jestli se to za tyto ceny prodalo, tak se jedná o bublinu. Ale já bych tipoval, že cena za stahuj byla někde jinde (níž, 60 mio Kč nikdo z oficiálních zdrojů nepotvrdil), stejně tak 100 mio EUR za Centrum je spíš jen přání majitelů, tudíž v této fázi je to spíš jen PR bublina – víření vody před případnou akcí.

  4. 100 mio není normální – buď je to první částka k jednání, která projde odtučňovací kůrou nebo parádní reklama …

    … fandor PR ředitel NetCentra 🙂 … neber to zle 😉

  5. 100 mio Eur je jen nafouklá bublina a myslím, že ani sami majitelé tomu nevěří. Warburg Pincus je finanční investor a ne strategický partner, proto bych skutečnou cenu odhadoval max. na třetině uvedené částky.

  6. Lol, vzdycky kdyz se doctu o prodeji nejakeho vetsiho projektu, tak mi prijdou ty castky totalne vycucane z prstu. Podle ceho se urcuje cena? Z potencialu?
    Proc 3mega a ne 30mega, nebo 60?

    Skrz DigiReality.cz protecou vzhledem k charakteru realit denne obrovske penize – cena te nabidky ma chybu v řádu 🙂

  7. Zdá se vám to hodně? Možná – ale to záleží na tom, z jakého úhlu pohledu se na to díváte. A ruku na srdce. Ničeho zvláštního jste si nevšimli? Fandor má pravdu.

    Stále větší a větší počet investorů investuje do stále většího a většího počtu projektů stále větší a větší peníze – v domnění, že větší a větší investice udělají projekt větší a větší a že větší a ještě větší projekty vydělají ještě větší a větší peníze.

    Takže tady máme naprosto jasný trend. Bubble 2.0. Investuje se do projektů, které jsou úplně k ničemu. Prostě jsou na nic, na pendrek, past na prachy. Nemají žádný obchodní model, nepředstavují žádný nový trend, nic neřeší, nemají žádné jméno, žádnou stálou uživatelskou základnu, žádné převratné technologie, nevydělávají a nemají ani ten pitomej marketing.

    Paradoxně do projektů, které by něco podstatného řešily, a minimálně vím o dvou, se neinvestuje ani Dolar. Takže klasika, to už tady bylo. Skuteční řešitelé se doprošují a zbytek tuneluje investiční fondy 😀

  8. Oni ti investoři jsou nesvéprávní a nechají se obalamutit kokotinama?

    Mnoho z nich vám řekne, že jeden úspěšný projekt vám zaplatí devět neúspěšných investic. A protože je prostě přebytek kapitálu, tak se investuje do všeho.

    A i kdyby, investují si svoje miliony, tak jim tu radost nechte. Dokud do toho někdo neivestuje veřejné peníze, ale jen svoje vlastní, tak je to čistě jeho věc a i když si o jejich počínání můžeme myslet cokoli, každý má právo nakládat se svými penězi jak uzná za vhodné.

  9. Misha: Ano, to mohu potvrdit.

    Oni ti investoři jsou nesvéprávní a nechají se obalamutit kokotinama.

  10. Misha:

    Proč? Aby ti nasypali do projektíku nějakej peníz? Ale no tak. Oba víme, že to co jsem napsal obecně platí.

    Chtěl bych to jenom trochu upřesnit. Tak předně ta teze o 10 projektech, kterou jsi zmínil, pochází původem od Baťi. Jenomže byla jinak.
    Baťa říkal: “Do deseti projektů investuji, jeden z nich překoná všechny ostatní”. A neříkal nic o neúspěšných investicích, narozdíl od těch investorů, protože on ty projekty zároveň vytvářel.

    Shodneme se na tom, že investor neinvestuje proto, aby něco vytvořil, ale proto, aby vydělal prachy. Když do deseti projektů? Prosím. Ale v žádném ohledu není schopen posoudit, který projekt bude úspěšný a který ne. Nemá věšteckou kouli. Může maximálně odhadovat. Přesto si většina “nesvéprávných” investorů myslí “že ví”. Není to ani trochu urážlivé – je to totiž pravda.

    Projekty Centra nebo Atlasu nemají větší cenu, než desetinásobku svých aktiv. Jelikož nemají žádná reálná aktiva, je jejich aktuální hodnota NULA.

    Když nakoupíš technologie, které používají pro vyhledávání/služby a vrazíš nějakou sumu do reklamy, můžeš klidně obdobné projekty rozjet na zelené louce s obdobným výsledkem – a bude tě to stát pakatel.

    Jakkoliv jsem to předtím napsal kostrbatě. Pointa je protě v tom, že Atlas i Centrum se vyčerpaly. Momentálně neví kudy kam. Neví jak dál. Jejich pozice na trhu je zakonzervovaná – a tak to i zústane.

    Zkrátka těch lidí, kteří vytvářejí trendy, i v celosvětovém měřítku, je strašně málo a ty projekty, oba, by potřebovaly novej “drive”, novej “tah na branku”, jinak je jejich cena více než sporná.

  11. Nevím jestli tvůj pohled je ovlivněný vlastní negativní zkušeností s investory, nebo Tomkovi s Bajerem závidíš nebo fakt nevím.

    Víš, generalizování typu “Projekty Centra nebo Atlasu nemají větší cenu, než desetinásobku svých aktiv. Jelikož nemají žádná reálná aktiva, je jejich aktuální hodnota NULA.” tvůj názor staví do pozice zapšklého prskače, který všechno ví a všude byl dvakrát. Cena nikdy není sporná, cena je vždy taková, jakou trh akceptuje.

    A to, že můžeš obdobný projekt jako Centrum.cz rozjet za pakatel nákupem technologií, to už snad ani nemá smysl komentovat. Pokud to je tak jednoduché, proč to nikdo neudělá, nerozjede druhé Centrum a neprodá ho za dvě miliardy? Proč nikdo nerozjede druhé Aktuálně?

  12. Misha: Né, prosimtě fakt né, jen žádné stereotypy.

    Nemám žádnou špatnou zkušenost s investory, neznám pány Tomka nebo Bajera, nezávidím jim ani Ň, ani nejsem zapšklý prskač, nebyl jsem všude dvakrát, nevím úplně všechno – a ještě dodám, že mi není 15 a že nejsem uhrovitý puberťák (to klišé jsi vynechal, tak ať tu máme všechno :o)

    Kdyby si dění sledoval trochu víc pozorněji, tak by si zjistil, že ono je to opravdu jednoduché. To Aktuálně.cz taky vznikalo z ničeho, fakticky ze dne na den. A podobných projektů v celosvětovém měřítku vznikají stovky. Z hlediska technologií je situace ještě lepší. Třeba v Čechách teď existují nejméně dva projekty (jeden je myslím v Brně a jeden v Praze), který udělali nějací docenti z ČVUT a které představují ještě lepší technologii na vyhledávání, než má třeba Google. Já myslím, že jistý pan Lukačovič to velice dobře pochopil a snaží se k těm technologiím dostat. Pro něj to má smysl.

    Na tu cenu ti brát názor nebudu (fakt nevím úplně všechno), ale za pár let se tu můžeme klidně sejít a můžeme se podívat, v jakých číslech jsou oba projekty a kolik svému investorovi vydělaly, popřípadě jak se hnula jejich hodnota (stoupla/klesla).

    Mezi legitimní otázky bych při té příležitosti zařadil: Proč je Atlas a Centrum dvojka s trojkou na trhu a proč byly tyto projekty vlastně na prodej, když jsou tak cool a jedinečné? Aha..

  13. stereotypy jsem nechtěl nastolil ani náhodou, jen jsem psal, že podobné jednoznančné názory tak působí.

    k legitimní otázce – a mluvím celou dobu jen o Centrum.cz, Atlas neznám a nehodnotím -> Centrum cz. získalo v roce 2000 investici od dvou fondů a tyto fondy je nyní, na konci standardního investičního cyklu, z velkým zhodnocením prodaly, tedy udělaly přesně to, proč do projektu investovaly. Tomek a Bajer zase do projektu investovali kus života a nyní jej prodali. Možná do toho ze začátku nevstupovali s tímto cílem, ale později rádi využili možnost ze do konce života zabezpečit.

    Jako podnikatel mám vždycky možnost svou firmu do konce života rozvíjet a žít z toho, co mi vydělává každý rok (s rizikem, že mě to třeba přestane bavit), anebo ji prodat a žít z toho, co vydělám prodejem. Obojí je legitimní způsob dělání byznysu a to, že je firma na prodej a že ji někdo za hodně peněz koupí, je právě znakem toho, že je ta firma úspěšná. Ano, prodávají se i neúspěšné firmy, ale ne za 100 mega euro.

    Firma nemusí být cool a jedinečná, ale musí být úspěšná. Každý má parametry úspěchu jinde, ale já beru 100 mega euro na dřevo jako docela slušný podnikatelský úspěch.

    A k těm dvěma zajímavým projektům – nikdy neměli jejich autoři tak jednoduchou cestu k získání kapitálu jako dnes.

  14. Misha:

    Samozřejmě, v tom máš pravdu. Pánové majitelé si vydělali, původní investor si vydělal. Český stát si vydělal, možná :). Klobouk dolů. To je v pořádku.

    Ale o tom přece ten článek není. Fandor napsal článek o tom, že tohle je typická Bubble game, tentokrát s pořadníkem 2.0.

    Prostě se čeká jenom na to, komu zůstane v ruce Černý Petr. Kdo bude ten poslední kupující.

    Vsadím se, že si Fandor prostě položil klasickou otázku, jak velké by muselo být Centrum a jak velký by musel být český trh, aby fond Warburg vydělal těch 100+ milionů Euro? Tedy cca 2.600 milionů Korun.

    No jestli Centrum zůstane na současných číslech a vydělá těch 40 milionů ročně, tak jim to bude trvat 65 let…

  15. Misha: Ale já nemusím mít pravdu. To můžu s klidným svědomím přiznat.

    Ale aby nedošlo k mýlce. To ty jsi psal: “Oni ti investoři jsou nesvéprávní a nechají se obalamutit kokotinama?”

    A já jsem na to akorát podotknul. “Ano, to mohu potvrdit. Oni ti investoři jsou nesvéprávní a nechají se obalamutit kokotinama.”

    Vždyť kolik investic za posledních 10 let bylo opravdu úspěšných? No moc ne.

    Jestli to bylo i v tomto konkrétním případě? To je předmětem polemiky. Já se domnívám, že ano. Když jsem psal, že “projekty Centra nebo Atlasu nemají větší cenu, než desetinásobku svých aktiv”, tak to nebyla moje definice. To je jeden ze způsobů, jak auditoři odhadují cenu IT firem (samozřejmě jsou i jiné způsoby, ale to nebudu rozvádět, to víš určitě líp než já).

    Tady jsem udělal chybu v tom, že jsem napsal, že je to nula, což byl “pesimisticko-neakurátní nástřel od boku”. Ona to samozřejmě fakticky nula není, ale podle této definice ano.

  16. Prodej Centrum je velmi pěkná injekce na český internetový trh, který investory tohoto rázu již potřebuje. Doufám, že jsou pánové z Centrum dostatečně podnikavý a peníze opět otočí do čekého internetu.

    Osobně si nemyslím, že to bude jen další bubble game, i když to tak může vypadat.

  17. Nevíte, jak to po prodeji vypadá s podíly v Centru. Na Lupě píší, že si zakladatelé podrží minoritu, což by nemělo být mnoho.

  18. Jestli jsou panove z centra dostatecne podnikavy, zcela jiste nebudou investovat do ceskeho internetu, ale treba bulharskeho nebo rumunskeho.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *