Prague incoming se často zmiňuje jako jeden z nejobtížnějších segmentů pro SEO realizovaný v ČR (byť se optimalizují anglické fráze pro anglicky mluvící návštěvníky). I když už nedělám klientskou práci resp. se jí vyhýbám jak čert kříži, sem tam mě někdo v dobré víře doporučí a pak mi volají majitelé penzionů a apartmanů v Praze a chtěli by být v první v Google na fráze typu prague apartments. Nezapomenou zmínit, že na to mají famózních 20 tisíc korun. Obvykle jim vysvětlím, že 20 tisíc korun by jim stačilo tak na 14denní PPC kampaň a slušně se s nimi rozloučím.
Říkal jsem si ale, že by to mohlo být zajímavé zoptimalizovat web řekněme na frázi „prague apartments“ a dostat ho na první stránku výsledků v Google. Za co nejméně peněz (řádově do 50.000czk) a bez křeče&stresů – tj. jsem si jist, že bych to dokázal takjakotak, když bych použil hrubou sílu (větší investice do backlinků, placených blogpostů, etc.). Chci jít ale cestou kreativity, experimentů a netradičních postupů. Jak už jsem psal, jedná se o dost konkurenční segment, takže bude nezbytné čekat. Rád bych splnil vytyčený cíl do konce roku 2007, nejpozději do 12 měsíců (tedy konec února 2008). Protože to není a nebude můj core business a protože většina z vás, milých čtenárů vyprávěnek, je liných/neschopných zopakovat i předžvýkané rady, tak zde budu velmi otevřeně zveřejňovat jednotlivé kroky, díky kterým se snad dostanu ke kýženému cíli.
Doména
Doména je základem webu. Nepřikládám velký význam její podobě, nicméně jsem učinil jeden krok, který by mohl celou tu piškuntálii usnadnit a hlavně výrazně urychlit. Snažil jsem se získat second hand doménu, co nejstarší, relevantní původním obsahem, s linkem v katalogu dmoz.org (možná je to přeceňované, nicméně stále je to určitý indikátor autoritativnosti domény).
Získat takovou doménu není úplně jednoduché, zvlášť když máte židovské kořeny jako já 🙂 Shodou okolností se mi podařilo sehnat 6 let starou doménu, která je stejnou dobu také v indexu všech hlavních vyhledávačů, a na které byl původně anglicky psaný web týkající se pronájímání apartmánů pro turisty v Praze. Samozřejmostí je pár desítek zpětných odkazů včetně jednoho z dmoz.org a PR4 (žádná sláva, ale do konce roku z něj udělám krásný PR6) Doménu jsem získal přes backorder službu SnapNames a stála férových 60 dolarů.
Abych se nesnažil jen tak naprázdno, domluvil jsem se s jedním pražským apartmentdomem, že web bude prezentovat jejich nabídku a vylepí mi nějaké bakšišné za každou zaplacenou objednávku (ne že bych byl senzibil, ale nějak cítím v kostech, že by mi to mohlo pokrýt do budoucna náklady na každodenní obědy u břevnovských číňanů). Provozovatelé apartmentdomu již jakýsi shitový web mají, jsou tam všechny informace které potřebuji; takže podklady mám. Kamenem úrazu jsou ovšem fotografie. Klasické amatérské momentky z kompaktního foťáku, jehož objektiv nelze rozhodně nazvat širokoúhlým. Povolal jsem tedy profesionálního fotografa, aby nafotil interiéry všech apartmentů. Fotky dodal v rámci možností skvělé, stálo to 2500czk. Aby bylo jasno – i když bude web jednoduchý, musí být co nejvíce přesvědčivý, reálné a kvalitní fotky všech bytů mohou zcela zásadním způsobem zvýšit důvěryhodnost celého webu. Takže zbývá splácat web, v rámci minimalizace nákladů použiju nějakou decentní open source HTML šablonu, sofistikovaný framework zvaný includes :-), jinak žádné složitosti. Vždy je možné to předělat a vylepšit aneb dont’t worry, be crappy resp. Do it Fucking Now.
To be continued …
Oh YEAH! To vypadá velmi zajímavě. Jsem zvědavý na pokračování. 🙂
zaujímavé a poučné! kiež by takto uvažovalo viac ľudí a mi by sme sa tešili s použiteľných webov.
Tak tu máme dalšího experimentátora – jen místo prodeje kol chce hledat ubytování 🙂 Těším se na další díl.
A co třeba nějaká sázka, so vsadíš na to, že se ti to povede/nepovede? Aby byla nějaká motivace i pro ty, co to hodlají sledovat ?:)
Už ta investice se dá brát jako taková sázka, to nestačí? 🙂
Je to experiment, ktery se nemusi povest, byt doufam, ze se povede. Sazet se nebudu. Investice se vrati tak jako tak, bud via prodej backlinku a/nebo adsense a/nebo prodej celeho webu 🙂
Já mám dojem,že aby se web bohatě zaplatil není treba bejt v prvni strance google, ikdyz je to hezke :-))) Proste je treba optimalizovat a optimalizovat, porizovat backlinky a vysledek se casem ukaze 🙂
Fandore super nápad. Věřím, že se to fakt povede a tešim se na kopec zajímavých nápadů.
Tak na vysledek a prubezne informovani si rad pockam. Tohle je presne typ clanku, ktere patri mezi nejzajimavejsi. A s ohledem na skutecnost, ze pro cestovatelske, travel weby mam slabost, tak jsem hodne zvedav 🙂
tak utekly skoro tri tydny, jakpak to vypada s experimentem? 🙂
Medvidku, jsem ted na dovolene, az se v dubnu vratim, tak bude pokracovani 🙂
Jak zjišťujete stáří domény? Máte něco lepšího než web.archiv.org?
Měl jsi zůstat doma, teď je tu krásně (dokonce začal padat i sníh :))
Tady je taky krasne, tak 30-35 stupnu, i kdyz dneska me prepadla na mori boure, asi 3 hodinky prselo. Vcera jsem snedl skoro kilo grilovanyho masa, docela jsem se prejedl :)))
Web.archive.org v kombinaci s whois.
Já jsem pro SEO optimalizoval, zrovna pro slovo Prague Apartments a výsledky byly velice dobré :). Sice první místo to nebylo, ale asi 2-3 místo u několika obdobných slov s malým rozpočtem.
Klíč v úspěchu tkvěl v předělání rozsáhého webu, který z hlediska SEO byl hrůza na moderní web, který měl jednotné typy odkazů a se SEO se počítalo jako s nejdůležitější věcí už při návrhu.
Pak tu výměnu linků zařizoval brigádník, asi celkově nejzdlouhavější věc. Nicméně být na prvním místě v Google pro incoming není o tom optimalizovat jednou, ale optimalizovat stále. Je to nekonečný boj. Nejde tu o 50.000 Kč investice, jde sem o to, že to stojí 10.000 Kč měsíčně, třeba…
Zdravím,
tak jak se to vyvíjí?
Ovšem nemluvíme o tom, že prague apartements je z hlediska sémantického nesmysl – protože jsou apartmány pro ubyotvání dlouhodobé a apartmány pro ubytování krátkodobé – tedy cheap short time accomodation in Prague – by jistě bylo výstižnější nebo turist accomodation nebo turist appartements. Kluci, na sémantiku a logiku zapomínat se nevyplácí. Jo – a neříkám, že jsem uvedla všechny tipy jak dojít k cíli, ani ty nejlepší.