Jak dělat regionální zpravodajství

Jestli je na českém internetu něco, na čem si každý zcela určitě vyláme zuby, tak je to regionální zpravodajství. Sám s tím mám poměrně významnou zkušenost, už někdy od roku 2000 jsme v Teplákově zkoušeli dělat internetové noviny.

Pro mně to tehdy bylo období, kdy jsem si myslel, že je dobrý nápad zvolit si kariéru mediální mrdky (nápad to byl samozřejmě z principu špatný, naštěstí mě to ale posunulo od kariéry montéra wifi antén po teplákovských střechách), dalo mi to i celou řadu podnikatelských zkušeností, mimo jiné jsem poprvé zjistil jaký jsou lidi kurvy 🙂 I-noviny byly asi to nejpřínosnější, co jsem na internetu kdy udělal, což není tak těžké vzhledem k tomu, že hlavním zdrojem mých příjmů bylo a je šmelení s doménami, trafficem a affiliate 🙂

Podnikatelsky byly i-noviny dost fail, loni jsem je prodal za menší statisíce, nicméně i přesto tipuju, že jsem v nich zahučel tak -200k Kč. Problém je totiž v objemu regionální inzerce, transakční náklady na akvizici inzerenta víceméně požerou většinu ceny inzerce (inzerci lze reálně prodat za řekněme 500 – 20000 Kč, realita se pohybuje na spodní hodnotě uvedeného intervalu, je třeba zaplatit obchodníka, vyrobit banner, pořešit billing, etc.) a na internetu je mraky způsobů, jak vydělávat peníze daleko snadněji a efektivněji. Souvisejícím problémem jsou i náklady na provoz – chce to minimálně jednoho fulltime redaktora, externisty, nějaký zpravodajský servis, občas nějaké programování, grafiku, webhosting/housing,… Při ultracheap variantě je to 0,5 mio ročně, reálně víc. To nasbírat na inzerci v regionu, aniž by majitel serveru nebyl zároveň redaktor/editor/šéfredatkor/obchodník/programátor, je značně náročné.

Zuby jsem si nevylámal jen já, ale třeba taky PPF se svým ambiciózním, byť od začátku ekonomicky nesmyslným projektem NašeAdresa.cz, kde Kellner nakonec odepsal 200 miliónů.

Inovativní přístup k lokálním mediím na internetu zaujal brněnský patriot MK, autor legendárních kašpárků. Michal před rokem trochu zasquatoval doménu s heslem, které si město Brno zvolilo ke své propagaci. Letos přesně 1. srpna tam dost živelně spustili společně s cca 10 dalšími elitními brněnskými hipstery jako Standa Pýčo nebo Sjon (tvůrce inovativní seznamky getlaid.cz) parodický lokální zpravodaj ŽítBrno.cz.

Evidetně se tím hošové baví až se za břicho popadají, dělají takové PR stunty jako že rozeslali lokálním mediím oficiálně se tvářící tiskovou zprávu z emailové adresy tiskového mluvčí brněnského magistrátu, který byl navíc toho času na dovolené 🙂 Magistrát na to reagoval oficiálním dementi. Michal mi říkal, že zatím nejvyšší denní návštěvnost během 3 týdnů provozu je 4,5k UIP, průměr je kolem 1,5k UIP.

16 thoughts on “Jak dělat regionální zpravodajství

  1. Jojo, Michal dělá prospěšnou věc – nechceš poodhalit nějaké info o tom, proč jeho anglický text nakonec u tebe neskončil a vedl ho k spuštění neméně prospěšného (ale mnohem serioznějšího) http://brnonow.com/ ? 🙂

  2. Zajimalo by me cim to je, ze to regionalni zpravodajstvi je takovej pruser. Vzdyt region bude vzdycky plus minus stejne velkej, neni kazdej region Manhattan

    Cesko je furt minimalne v top 15% co se HDP na hlavu tyce.

    V Brazilii regionalni weby kupodivu jedou, dokonce v te nasi prdeli jsou snad 2 a co jsem videl tak jedou.

    Je to nezajem lidi o to, co se deje bezprostredne kolem nich? To nemuze byt az tak dany ekonomicky.

  3. La Tibor: Mám 5letou zkušenost. Jedním z problémů je, že menší firmy a živnostníci moc nedůvěřují reklamě na internetu. Naopak milují papír – inzeráty v obecním věstníku. A když reklamu na webu vyzkoušejí, vyberou si jednu metriku (např. počet prokliků) a pokud se jim nepozdává, online banner ukončí a koupí si dražší inzerát v papíru nebo si udělají leták – který pak neměří vůbec 🙂 Sice se to zlepšuje tím, že podnikají i mladší lidé, ale pořád je to hodně o vysvětlování, osvětě, atd. – a jsme u těch nákladů.

  4. Adam: Michal pro mně v minulosti napsal content pro web http://www.brnoonline.com/, jinak jsme žádné další plány neměli, BrnoNow je čistě jeho iniciativa, ke kterého jsem možná inspiroval, ale to je čirá spekulace

    La Tibor: Není problém, že by lidé neměli zájem o regionální zprávy, i-noviny mají na regionální plátek solidní návštěvnost, velmi dobrý společenský reach, problém je s inzerenty

    Honza: Je to jak píšeš, faktem ale je, že efekt regionálních tištěných plátků je zdaleka nejsilnější, takže se inzerenti vlastně chovají logicky 🙂

  5. Co teda stoji za tim, ze efekt platku je nejsilnejsi? Predpokladam ze tvrdis, ze nikoliv absolutne, ale i relativne. Ze neco jako efektivita / 1000 zakazniku u tech regionalnich platku je vyssi nez u jakehosi net-media.

    To jako lidi vic duverujou tisku? Nebo duverujou “zavedenymu” brandu Vltava-Labe-Press nebo co to dnes je?

    Z toho jak jednaj lidi mi prijde dost logicky co rika Honza, ze lidi si nejsou jisty, tak si vyberou jednu metriku a ziskaj jistotu, ze to nefunguje.

    Jen me napada, ze jestli to skutecne funguje tak by se ted pomalu mohla otevirat cesta skrz regionalni affily. V kazdym pripade bych pro tu svou pizzerku reklamu na regionalnim netu zkusil me ted napadlo.

    Za kolik jste tu reklamu prodavali (CPM, CPC rates?)

  6. S regionews mám taky malou zkušenost.

    Nejlépe jsem pochodil vždy u mladých podnikatelů, ale na ty jsem moc nenarážel. Zajímavé je, že každá restaurace, bar, obchod atd. má svůj web na který nikdo samozřejmě nechodí.

    Nejlépe jsem pochodil u restaurací – tím, že se vytvořila stránka restaurace (menu, foto, akce atd.) a propagovala se na HP – za 2000/měsíc. Jenže problém byl v tom, že všichni by chtěli být na HP, ale zároveň nechtěli platit víc.

    Co mě však překvapuje nejvíce. Tady ve městě funguje společnost, která zdarma šíří po restauracích, ordinacích, benzínkách a jiných kulturních zařízeních, 50ti +- stránkový katalog (nebo co to je) kde jsou reklamy sice tématicky rozděleny, ale vtěsnány vedle sebe. Snem každého začínajícího podnikatele je si tam zaplatit inzerci. ?!? Respekt 🙂

    Ono když se kouknete na regionální Denik.cz nebo pak byla ještě Sedmicka.cz (od Mafry tuším) nikde nebylo a není vidět regionální inzerci. Právě Sedmička na to myslím byla.

    Takže tištěné plátky vedou.

    Pak je tady ještě regionální rádio, ale to je jiná kapitola.

  7. La Tibor) nejde o VLP média, tam je reklama drahá a třeba v Teplákově mají náklad snad 1k denně, nikdo to téměř nečte. Jde spíš o různé městské zpravodaje, které jsou zdarma nebo za drobný peníz a lidi celkem zajímavá, co se děje v jejich městě. Většina inzerentů metriku nemá, je to spíš pocitové. Napíšu článek, jak jsme to nedávno zkoušeli inzerci v lokálním tištěném plátku, měřili jsme to a výsledek byl skvělý.

    Jinak lokální affily ne z jediného důvodu – objem je děsně malý, takže se to nevyplatí.

  8. jarda: jak se jmenuje ten 50-ti strankovy katalog a v jakem je to meste?

    Diky.

  9. milan: Něco podobného jsem viděl na slovensku http://www.vippartners.sk
    Bylo to natištěné na celkem pěkném lakovaném papíru + spousta grafiky, na druhou stranu moc dobře nechápu jak se to může dlouhodobě uchytit když je to každý měsíc stejné a je to v podstatě jen reklamní létak.

  10. milan: Určitě to bude i jinde, ale na Kladně vychází pravidelně Kamelot
    (www.kamelot.cz).
    Je zadarmo, žije z inzerce a pravděpodobně se mu daří díky značce vybudované v minulosti.

  11. Fandor: ty mestsky zpravodaje jsou teda peknym prikladem crowding out efektu. Nejen ze vytahnou dane, ale este zmrvi nebo znici trh regionalni reklamy. Ze by prave tyhle tunely z obecnich dani byly duvod, proc to v Cesku nemuze fungovat? Priklad, jak dotace kurvi trh nejen naprimo. Bez nich by totiz zadny “zdarma” platky nebyly a nebyla by ani dotovana reklama.

    V ostrave byl taky nejakej dalsi podobnej platek a to bylo zase placeny z VV penez, ale efekt to bude mit asi stejnej. Tvari se to jako alternativni obecni zpravodaj a jsou to jen sracky hazeny na radnici, aby se k moci dostala jina grupa.

  12. K tištěným ryze reklamním regionální plátkům. Myslím, že tam jde hodně o brand a vztahy vydavatele / obchodníka s inzerenty. Místní podnikatelé jsou na inzerci v reklamních plátcích zvyklí, dělají to často i 10 let, mají na to místo v budgetu, prostě síla zvyku. Efektivitu neřeší, myslí si, že když je to na papíře, tak to funguje.

    Nutno podotknout, že pozici lokálních inzert magazínů celkem výrazně narušují Kaufland noviny, což je sofistikovanější akční leták Kauflandu s trochou chorého contentu, ale i inzercí třetích stran, speciálně nebankovní půjčky oproti zástavě nemovitosti 🙂

  13. Regionální živnostníky bych zase až tak nepodceňoval, jistě jsem jako inzerent nebyl jediný, kdo si už někdy před 15 lety dával do tištěného inzerátu v místním reklamním plátku “kupón” na slevu, podle kterého jsem si měřil nejen účinnost toho média (již tehdy bylo bezplatně rozdávaných “novin” více), ale také inzerátu samotného (grafika, texty, …).

  14. sousloví “chorý content” mě Fandore dost pobavilo, budu používat, je toho všude kolem plno 😉

    ještě k regionálnm tištěným plátkům – všiml jsem si u nás, že objem inzerce je velmi sezónní věc a druhak že to velmi věrně kopíruje stav ekonomiky v regionu – když se firmám daří, mají reklamní noviny 8 stran, když ne, tak 4.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *