Jak dělat regionální­ zpravodajství­

Jestli je na českém internetu něco, na čem si každý zcela určitě vyláme zuby, tak je to regionální­ zpravodajství­. Sám s tí­m mám poměrně významnou zkušenost, už někdy od roku 2000 jsme v Teplákově zkoušeli dělat internetové noviny.

Pro mně to tehdy bylo období­, kdy jsem si myslel, že je dobrý nápad zvolit si kariéru mediální­ mrdky (nápad to byl samozřejmě z principu špatný, naštěstí­ mě to ale posunulo od kariéry montéra wifi antén po teplákovských střechách), dalo mi to i celou řadu podnikatelských zkušeností­, mimo jiné jsem poprvé zjistil jaký jsou lidi kurvy 🙂 I-noviny byly asi to nejpří­nosnější­, co jsem na internetu kdy udělal, což není­ tak těžké vzhledem k tomu, že hlavní­m zdrojem mých pří­jmů bylo a je šmelení­ s doménami, trafficem a affiliate 🙂

Podnikatelsky byly i-noviny dost fail, loni jsem je prodal za menší­ statisí­ce, nicméně i přesto tipuju, že jsem v nich zahučel tak -200k Kč. Problém je totiž v objemu regionální­ inzerce, transakční­ náklady na akvizici inzerenta ví­ceméně požerou většinu ceny inzerce (inzerci lze reálně prodat za řekněme 500 – 20000 Kč, realita se pohybuje na spodní­ hodnotě uvedeného intervalu, je třeba zaplatit obchodní­ka, vyrobit banner, pořešit billing, etc.) a na internetu je mraky způsobů, jak vydělávat pení­ze daleko snadněji a efektivněji. Souvisejí­cí­m problémem jsou i náklady na provoz – chce to minimálně jednoho fulltime redaktora, externisty, nějaký zpravodajský servis, občas nějaké programování­, grafiku, webhosting/housing,… Při ultracheap variantě je to 0,5 mio ročně, reálně ví­c. To nasbí­rat na inzerci v regionu, aniž by majitel serveru nebyl zároveň redaktor/editor/šéfredatkor/obchodní­k/programátor, je značně náročné.

Zuby jsem si nevylámal jen já, ale třeba taky PPF se svým ambiciózní­m, byť od začátku ekonomicky nesmyslným projektem NašeAdresa.cz, kde Kellner nakonec odepsal 200 miliónů.

Inovativní­ pří­stup k lokální­m medií­m na internetu zaujal brněnský patriot MK, autor legendární­ch kašpárků. Michal před rokem trochu zasquatoval doménu s heslem, které si město Brno zvolilo ke své propagaci. Letos přesně 1. srpna tam dost živelně spustili společně s cca 10 další­mi elitní­mi brněnskými hipstery jako Standa Pýčo nebo Sjon (tvůrce inovativní­ seznamky getlaid.cz) parodický lokální­ zpravodaj Ží­tBrno.cz.

Evidetně se tí­m hošové baví­ až se za břicho popadají­, dělají­ takové PR stunty jako že rozeslali lokální­m medií­m oficiálně se tváří­cí­ tiskovou zprávu z emailové adresy tiskového mluvčí­ brněnského magistrátu, který byl naví­c toho času na dovolené 🙂 Magistrát na to reagoval oficiální­m dementi. Michal mi ří­kal, že zatí­m nejvyšší­ denní­ návštěvnost během 3 týdnů provozu je 4,5k UIP, průměr je kolem 1,5k UIP.

16 komentářů u „Jak dělat regionální­ zpravodajství­

  1. Jojo, Michal dělá prospěšnou věc – nechceš poodhalit nějaké info o tom, proč jeho anglický text nakonec u tebe neskončil a vedl ho k spuštění­ neméně prospěšného (ale mnohem serioznější­ho) http://brnonow.com/ ? 🙂

  2. Zajimalo by me cim to je, ze to regionalni zpravodajstvi je takovej pruser. Vzdyt region bude vzdycky plus minus stejne velkej, neni kazdej region Manhattan

    Cesko je furt minimalne v top 15% co se HDP na hlavu tyce.

    V Brazilii regionalni weby kupodivu jedou, dokonce v te nasi prdeli jsou snad 2 a co jsem videl tak jedou.

    Je to nezajem lidi o to, co se deje bezprostredne kolem nich? To nemuze byt az tak dany ekonomicky.

  3. La Tibor: Mám 5letou zkušenost. Jední­m z problémů je, že menší­ firmy a živnostní­ci moc nedůvěřují­ reklamě na internetu. Naopak milují­ papí­r – inzeráty v obecní­m věstní­ku. A když reklamu na webu vyzkoušejí­, vyberou si jednu metriku (např. počet prokliků) a pokud se jim nepozdává, online banner ukončí­ a koupí­ si dražší­ inzerát v papí­ru nebo si udělají­ leták – který pak neměří­ vůbec 🙂 Sice se to zlepšuje tí­m, že podnikají­ i mladší­ lidé, ale pořád je to hodně o vysvětlování­, osvětě, atd. – a jsme u těch nákladů.

  4. Adam: Michal pro mně v minulosti napsal content pro web http://www.brnoonline.com/, jinak jsme žádné další­ plány neměli, BrnoNow je čistě jeho iniciativa, ke kterého jsem možná inspiroval, ale to je čirá spekulace

    La Tibor: Není­ problém, že by lidé neměli zájem o regionální­ zprávy, i-noviny mají­ na regionální­ plátek solidní­ návštěvnost, velmi dobrý společenský reach, problém je s inzerenty

    Honza: Je to jak pí­šeš, faktem ale je, že efekt regionální­ch tištěných plátků je zdaleka nejsilnější­, takže se inzerenti vlastně chovají­ logicky 🙂

  5. Co teda stoji za tim, ze efekt platku je nejsilnejsi? Predpokladam ze tvrdis, ze nikoliv absolutne, ale i relativne. Ze neco jako efektivita / 1000 zakazniku u tech regionalnich platku je vyssi nez u jakehosi net-media.

    To jako lidi vic duverujou tisku? Nebo duverujou „zavedenymu“ brandu Vltava-Labe-Press nebo co to dnes je?

    Z toho jak jednaj lidi mi prijde dost logicky co rika Honza, ze lidi si nejsou jisty, tak si vyberou jednu metriku a ziskaj jistotu, ze to nefunguje.

    Jen me napada, ze jestli to skutecne funguje tak by se ted pomalu mohla otevirat cesta skrz regionalni affily. V kazdym pripade bych pro tu svou pizzerku reklamu na regionalnim netu zkusil me ted napadlo.

    Za kolik jste tu reklamu prodavali (CPM, CPC rates?)

  6. S regionews mám taky malou zkušenost.

    Nejlépe jsem pochodil vždy u mladých podnikatelů, ale na ty jsem moc nenarážel. Zají­mavé je, že každá restaurace, bar, obchod atd. má svůj web na který nikdo samozřejmě nechodí­.

    Nejlépe jsem pochodil u restaurací­ – tí­m, že se vytvořila stránka restaurace (menu, foto, akce atd.) a propagovala se na HP – za 2000/měsí­c. Jenže problém byl v tom, že všichni by chtěli být na HP, ale zároveň nechtěli platit ví­c.

    Co mě však překvapuje nejví­ce. Tady ve městě funguje společnost, která zdarma ší­ří­ po restaurací­ch, ordinací­ch, benzí­nkách a jiných kulturní­ch zaří­zení­ch, 50ti +- stránkový katalog (nebo co to je) kde jsou reklamy sice tématicky rozděleny, ale vtěsnány vedle sebe. Snem každého začí­nají­cí­ho podnikatele je si tam zaplatit inzerci. ?!? Respekt 🙂

    Ono když se kouknete na regionální­ Denik.cz nebo pak byla ještě Sedmicka.cz (od Mafry tuší­m) nikde nebylo a není­ vidět regionální­ inzerci. Právě Sedmička na to myslí­m byla.

    Takže tištěné plátky vedou.

    Pak je tady ještě regionální­ rádio, ale to je jiná kapitola.

  7. La Tibor) nejde o VLP média, tam je reklama drahá a třeba v Teplákově mají­ náklad snad 1k denně, nikdo to téměř nečte. Jde spí­š o různé městské zpravodaje, které jsou zdarma nebo za drobný pení­z a lidi celkem zají­mavá, co se děje v jejich městě. Většina inzerentů metriku nemá, je to spí­š pocitové. Napí­šu článek, jak jsme to nedávno zkoušeli inzerci v lokální­m tištěném plátku, měřili jsme to a výsledek byl skvělý.

    Jinak lokální­ affily ne z jediného důvodu – objem je děsně malý, takže se to nevyplatí­.

  8. jarda: jak se jmenuje ten 50-ti strankovy katalog a v jakem je to meste?

    Diky.

  9. milan: Něco podobného jsem viděl na slovensku http://www.vippartners.sk
    Bylo to natištěné na celkem pěkném lakovaném papí­ru + spousta grafiky, na druhou stranu moc dobře nechápu jak se to může dlouhodobě uchytit když je to každý měsí­c stejné a je to v podstatě jen reklamní­ létak.

  10. milan: Určitě to bude i jinde, ale na Kladně vychází­ pravidelně Kamelot
    (www.kamelot.cz).
    Je zadarmo, žije z inzerce a pravděpodobně se mu daří­ dí­ky značce vybudované v minulosti.

  11. Fandor: ty mestsky zpravodaje jsou teda peknym prikladem crowding out efektu. Nejen ze vytahnou dane, ale este zmrvi nebo znici trh regionalni reklamy. Ze by prave tyhle tunely z obecnich dani byly duvod, proc to v Cesku nemuze fungovat? Priklad, jak dotace kurvi trh nejen naprimo. Bez nich by totiz zadny „zdarma“ platky nebyly a nebyla by ani dotovana reklama.

    V ostrave byl taky nejakej dalsi podobnej platek a to bylo zase placeny z VV penez, ale efekt to bude mit asi stejnej. Tvari se to jako alternativni obecni zpravodaj a jsou to jen sracky hazeny na radnici, aby se k moci dostala jina grupa.

  12. K tištěným ryze reklamní­m regionální­ plátkům. Myslí­m, že tam jde hodně o brand a vztahy vydavatele / obchodní­ka s inzerenty. Mí­stní­ podnikatelé jsou na inzerci v reklamní­ch plátcí­ch zvyklí­, dělají­ to často i 10 let, mají­ na to mí­sto v budgetu, prostě sí­la zvyku. Efektivitu neřeší­, myslí­ si, že když je to na papí­ře, tak to funguje.

    Nutno podotknout, že pozici lokální­ch inzert magazí­nů celkem výrazně narušují­ Kaufland noviny, což je sofistikovanější­ akční­ leták Kauflandu s trochou chorého contentu, ale i inzercí­ třetí­ch stran, speciálně nebankovní­ půjčky oproti zástavě nemovitosti 🙂

  13. Regionální­ živnostní­ky bych zase až tak nepodceňoval, jistě jsem jako inzerent nebyl jediný, kdo si už někdy před 15 lety dával do tištěného inzerátu v mí­stní­m reklamní­m plátku „kupón“ na slevu, podle kterého jsem si měřil nejen účinnost toho média (již tehdy bylo bezplatně rozdávaných „novin“ ví­ce), ale také inzerátu samotného (grafika, texty, …).

  14. sousloví­ „chorý content“ mě Fandore dost pobavilo, budu použí­vat, je toho všude kolem plno 😉

    ještě k regionálnm tištěným plátkům – všiml jsem si u nás, že objem inzerce je velmi sezónní­ věc a druhak že to velmi věrně kopí­ruje stav ekonomiky v regionu – když se firmám daří­, mají­ reklamní­ noviny 8 stran, když ne, tak 4.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *