Jak šetří­me na Skrblí­kovi 50k czk ročně za rozesí­lání­ newsletteru

Ří­ká se, že kovářova kobyla chodí­ často bosa. To ovšem neplatí­ pro Skrblí­ka! Od spuštění­ až do listopadu 2016 jsme měli jeden mrzutý fixní­ náklad, u kterého jsem měl opravdu silný pocit, že poměr cena/výkon není­ vůbec dobrý. Šlo náklady za mailing, tedy rozesí­lání­ našeho pravidelného newsletteru.

Využí­vali jsme Mailchimp, který asi není­ třeba představovat. Mailchimp je velmi dobrý, dobře se integroval s pluginy na sbí­rání­ emailů, vše fungovalo, nezaznamenali jsme narozdí­l od jiných žádné problémy s blokování­m účtu nebo vyhlášeným arogantní­m Mailchimp supportem, ale to je asi tí­m, že jedeme rovinu a uživatelé nás nenahlašují­. Problém jsem viděl v ceně, nyní­ bychom platili za Mailchimp 240 USD měsí­čně, z této částky lze zí­skat 10% slevu při implementaci two factor authentication, takže jsme na 216 USD resp. cca 5500 Kč. To není­ málo, zvlášť pokud se to vynásobí­ třeba několika desí­tkami měsí­ců.

Věnoval jsem dost času hledání­ alternativy a možnosti ušetřit. Zahraniční­ i české služby konkurují­cí­ Mailchimpu mají­ ví­ceméně podobné podmí­nky a ceny, takže tudy cesta nevedla. Vlastní­ selfhosted řešení­ s odesí­lání­m přes vlastni SMTP server (třeba jako pommo) jsem nechtěl, protože rozesí­láme emailů už docela dost – stovky tisí­c měsí­čně, potřebuju co nejvyšší­ delivery rate a správa selfhosted řešení­ také není­ zadarmo, když na to musí­te někoho najmout. Selfhosted řešení­ je voser a já se snaží­m vosery ve svém životě eliminovat.

Pak jsem narazil na Sendy, což je malý zázrak pro lakomého email marketéra 🙂
Sendy je selfhosted php/mysql aplikace, v podstatě funguje jako interface, který využí­vá k rozesí­lání­ emailů Amazon SES (Simple Email Service), což je robustní­ emailové řešení­ od Amazonu. Nevýhodou SES je, že Amazon k tomu nenabí­zí­ uživatelsky pří­větivé ovládací­ rozhranní­ jako je na Mailchimpu, jen API. To lze ale vyřešit právě použí­vání­m Sendy, které zajistí­ rozeslání­ vašich newsletterů přes Amazon SES a naví­c řeší­ automaticky i mrzutosti jak bounces, complaints, odhlášení­, atd. Sendy je placený software, stojí­ ale jen 59 dolarů.

Výše uvedené řešení­ má několik obrovských výhod:
1) Směšně ní­zká cena – $0.10 za 1000 rozeslaných emailů, za Skrblí­ka nyní­ měsí­čně platí­me cca 400 Kč mí­sto 5500 Kč za Mailchimp
2) Pay for what you use model, zaplatí­te jen za skutečně odeslané maily, neplatí­te ani méně, ani ví­ce, je to krásně škálovatelné
3) Delivery rate / kvality rozeslání­ na úrovni Mailchimpu
4) Super infrastruktura Amazon AWS/SES
5) Sendy ma dobrou podporu různých pluginů nejen do WordPressu na sbí­rání­ emailů
6) Zvládne to nainstalovat a zprovoznit i „poučený“ neprogramátor

Sendy s Amazon SES použí­váme přes 3 měsí­ce, výsledky (delivery rate, open rate, click rate) jsou totožné jako u rozesí­lek Mailchimpem, ale za desetinové náklady. Jedinou nevýhodou je, že Sendy neumí­ hodnotit jednotlivé čtenáře newsletteru, takže se složitě spravuje databáze a je nemožné zjistit (a odmazat neaktivní­ uživatelé, kteří­ delší­ dobu (6+ měsí­ců) neotevřeli žádný náš email. To snad vyřeší­me nějakým hotovým pluginem nebo to necháme připrogramovat.

Ví­m minimálně o jednom subjektu v ČR, který Amazon SES (s vlastní­m ovládací­m interfacem) intenzivně použí­val (milióny odeslaných emailů měsí­čně) a Amazon je zablokoval, protože trochu „mixovali“ databáze uživatelů a rozesí­lali jim i něco, k čemu se úplně nepřihlásili, takže uživatelé je začali nahlašovat a onen subjekt to nedokázal úplně věrohodně Amazonu vysvětlit. Podotýkám, že zmí­něný subjekt bych neoznačil za spamery.

Možnosti Amazon SES jsou samozřejmě obrovské, včetně spuštění­ konkurence českému SmartEmailingu (no kdo by nechtěl nachcat do studánky vychcanému Kiršovi?), konkurence Mailchimpu za zlomek ceny už vznikají­ zde a zde. Samozřejmě u takové služby ale vyvstávají­ i potenciální­ problémy, viz odstavec výše.

Uvědomuju si, že pro mnohé mohu/budu tí­mto postem působit jako Captain Obvious, ale opravdu si připadám, jako bych objevil Ameriku. Tak třeba to někomu pomůže ušetřit nějaký ten zlaťák.

12 komentářů u „Jak šetří­me na Skrblí­kovi 50k czk ročně za rozesí­lání­ newsletteru

  1. Na WordPressu je dobrý nástroj pro newslettry MailPoet http://www.mailpoet.com/
    Také velmi dobře integrovatelný s různými další­mi doplňky a rozesí­lání­ přes PHP na hostingu, SMTP nebo služby jako Amazon, Sendgrid, Sparkpost…

  2. Ja mám v mailchimpe 7 účtov aby som nikde nepresiahol 2k limit B)

  3. Super! Sendy ale vychází­ 5x levněji, odhlédneme-li od té jednorázové investice 59 USD za licenci, takže u nějakých pravidelných větší­ch rozesí­lek se asi vyplatí­ ví­ce 🙂

  4. Asi je to cesta pro extrémní­ šetří­lky, ale mě to už přijde opruz, my bychom těch účtů potřebovali skoro 20 🙂

  5. My vyuzivame MailWizz, az ti Sendy prestabe stacit, tak mrkni na to. U nas Sendy fungovala dobre par let, ale moznosti jsou tam fakt omezene.

  6. Pokud jste použí­vali MailChimp jen k rozesí­lání­ hromadných e-mailů, pak jste z něj využí­vali jen třetinu, kterou vám nabí­zí­ i konkurenční­ nástroje. MailChimp dává smysl, pokud využijete další­ třetinu – Automation (tzn. automaticky odesí­lané e-maily) a ještě ideálně i poslední­ třetinu a to je e-commerce – tedy napojení­ na e-shop. (Třetiny jsou pouze orientační­ – pro zjednodušení­).

  7. Sendy – dí­ky moc! Dnešní­ dopoledne jsem se trápil s MailChimpem a už ho nechci vidět 🙂

  8. Od postu uběhl již ví­ce než rok. Mohu se zeptat, zda jste se Sendy stále spokojeni?
    Dí­ky.

  9. Marek: Ano, použí­váme a jsme velmi spokojeni, pro naše účely je Sendy ve spojení­ s Amazon SES ideální­.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *