Letos na začátku roku jsem se rozhodl, že skončím kompletně s prací pro klienty. Neměl jsem jich moc, asi tak 6, ročně to přinášelo jednu vymazlenou fulltime výplatu a zabralo to asi 40 hodin práce měsíčně. Klientská práce mě přestala těšit, přišla mi neefektivní, nebavilo mě se s klienty scházet a realizovat jejich často irelevantní představy. S všemi klienty jsem se dohodl o skončení spolupráce a pokusil jsem se jim doporučit náhradu.
Problém nastal s klientkou a hlavně kamarádkou Monikou. Monika je živnostnice, podniká v poměrně konkurenční oblasti. A protože je náš vztah spíše kamarádský než obchodní a internet je pro ni hlavním marketingovým kanálem, snažil jsem se ji učinit přechod co nejméně bezbolestný a doporučit ji někoho schopného a ne předraženého.
Na internetový marketing je schopna ročně vydat cca 100 tisíc korun. Tato částka musí pokrýt provoz hostingu, prodloužení asi desítky domén (10 tisíc ročně), náklady na PPC (Adwords & Sklik – řekněme 40 tisíc ročně), správu PPC kampaní a seo konzultace, na poslední dvě činnosti potřebuje externího spolupracovníka / konzultanta. Monika si uvědomuje, že její rozpočet není závratný, potřebuje, aby se jí někdo mrknul jednou dvakrát měsíčně na PPC, hlídal je, trochu to pošteloval je-li třeba, jednou za dva měsíce dodal zakládní PPC report (kolik se utratilo a co se za to získalo) a radil, jak vylepšovat organický traffic z vyhledaváčů. Takovému člověku je schopna zaplatit cca 50 tisíc ročně, tedy asi 4.000 CZK měsíčně. Monika mi přijde jako docela vzorový typ klienta, kterých jsou resp. můžou být v ČR mraky. Vím, že na tuhle cílovou skupinu se zaměřuje Ataxo, v nekonkurečních segmentech mohou jejich služby slušně fungovat, ale v Moničině segmentu by to nejšpíš nefungovalo (je tam potřeba osobní a kreativní přístup).
Monika si sehnala jakéhosi seoeskamotéra, jehož prvním krokem bylo přidání ikonky a linku na pagerank.cz. Když jsem to viděl, začal jsem pro Moniku intenzivně hledat někoho kompetentního, uvažoval jsem při tom o subjektech na českém trhu takto:
H1.cz – Monika je pro ně malý klient, za výše uvedený rozpočet se s ní nebudou nejspíš vůbec bavit. Jejich hodinová sazba je údajně 1500,- CZK, což je za základní služby moc (tuto informaci mi řekl klient H1.cz, netuším jak je to ve skutečnosti). Navíc mám problém s narušenou názorovou integritou některých pracovníků H1.cz.
Dobrý Web – nejsou nejlevněší, hodinová sazba se pohybuje kolem 1000 CZK. Největší problém je ale personální obsazení firmy. Po tom, co ve firmě skončil loni na podzim Martin Kopta (pouze externě školí) a v těchto dnech Petra Větrovská, nezbývá v DW v podstatě nikdo kompetentní (výjimkou je Luboš Plotěný). Jsem docela zvědavý, jak se bude osud DW dále vyvíjet, ale protože není Internet Info ochotné dobré konzultanty zaplatit a dobří konzultanti na pracovním trhu v ČR nejsou, nemá iinfo imho reálnou šanci postavit firmu zpět na nohy. Uvidíme, co s tím Hugh Grant udělá.
RobertNemec – Robertova firma je z Brna (a Monika z Prahy), to je první nevýhoda (byť ne neřešitelná). Na začátku letošního roku se ale Robertovi v podstatě rozpadl tým (důvodem bylo prý velmi opožděné vyplácení mezd zaměstnacům a spolupracovníkům), takže teď nejspíš staví nový. A o junior konzultanty bez zkušeností nemá Monika zájem.
Ataxo – obávám se u Ataxa absence osobního přístupu při relativně malém rozpočtu, navíc se mi nelíbí styl účtování kampaní pro malé klienty (fixní cena za klik, ve které je zahrnuta správa kampaně pod agenturním účtem Ataxa).
Dále jsem přemýšlel, jestli by mě nenapadlo nějaké jméno z konference SEO@NAWEBU.CZ. Nenapadl mě nikdo.
Nakonec jsem narazil na dvě firmy – Evalor, s.r.o a Sitelab (Lukáš Vodička). Obě mají solidní reference (druhá zmíněná má reference perfektní), Evalor si účtuje za správu PPC výborných 400 CZK/hodina a 500-800 CZK za SEO/konzultace. Ceny Sitelabu neznám, asi budou vyšší. Poslal jsem Monice tipy (nikoliv doporučení) na tyto dvě firmy, jsem zvědavý jak to nakonec dopadne.
Při anabázi s hledáním konzultanta pro Moniku jsem si uvědomil, jaká panuje na trhu SEO/SEM agentur v ČR mizérie. O to horší je zjištění, že Monika potřebuje základní služby, žádné pokročilé linkbaity nebo umisťování se na předních místech na super konkurenční anglické fráze. Nabývám dojmu, že by mi ty pokročilé techniky v ČR nedokázal ani nikdo nabídnout a pokud náhodou nebo částečně ano, tak za nesmyslné ceny.
Máte tipy na jiné šikovné online marketery, kteří poskytují služby pro klienty za rozumné ceny?
A jaké jsou vaše zkušenosti s českými poskytovateli SEO/SEM služeb?
Petře, trochu mne překvapuje, že už i Vy uvažujete o SEO/SEM v souvislosti s rozpočty a hodinovými sazbami. Vždyť to nedává smysl. U 95 % projektů je jasné má dáti-dal. Buď se výdaje na SEO/SEM se ziskem vracejí, nebo jsou ztrátové.
V tom prvním případě klienta žádný rozpočet ani sazby konzultanta nezajímají. Není-li limitován vlastní kapacitou, chce utratit co nejvíc, aby se mu co nejvíc s co největším ziskem vrátilo. V druhém případě je naopak každý rozpočet příliš vysoký, i kdyby to bylo jen 1000 Kč ročně.
Samozřejmě jsou vyjímky, kdy se SEO/SEM dělá poněkud iracionálně pro prestiž, budování značky či zvýšení podílu na trhu. Pak má fixní rozpočet smysl, ovšem tyto případy opravdu nejsou časté.
Takže rada je jednoduchá: Najděte Monice konzultanta, který zná základní trojčlenku ROI a pracuje s ní v zájmu klienta. Jsou firmy, které návratnost investic dokonce garantují nastavením svého odměňování, tj. počítají si svou odměnu jako podíl z toho, co po odečtení všech dalších nákladů klientovi vydělají.
Jmenovat raději nikoho nebudu. Říkal mi onehdá můj lékař, že prý mám narušenou názorovou integritu a kdybych někoho jmenoval, mohl by se ode mne nakazit.
Fandore, to je přece jasné, proč na českém trhu nejsou dobří konzultantni. Sám jsi příkladem. Kdo je dobrý, dělá vlastní projekty a neztrácí čas s klienty, kteří chtějí ve středu něco jiného, než chtěli v pondělí.
Marku, hodinová sazba je imho základní ukazatel. Mimo jiné ji chápu jako minimální sazbu, jakou za svoji práci chcete, nehledě na výsledky (tj. nastavíte PPC kampaň, zjistíte, že to moc nefunguje buď kvůli konkurenčnosti segmentu nebo třeba nedostatečnému rozpočtu klienta, ale čas strávený na zakázce budete chtít zaplatit).
Aaron Wall si účtuje za hodinovou telefonickou konzultaci 500 USD, což je hodně vysoká částka i na US poměry. Může si to ale dovolit, protože napsal nejspíč nejlepší knihu o SEO na světě. A konzultace má skoro vyprodány, jednu dobu ani nepřijímal nové.
Ano, kdo je dobry, dela vlastni projekty… Nebo od klienta pozaduje ohodnoceni, ktere vykompenzuje hodnotu jeho casu, kterou nestravi nad svym projektem. Proto to je tak tezke v pripade Moniky. 4000,-CZK/mesic nevykompenzuje skoro ani ten pohled na jeji stranku. Za tu cenu si musi najmout juniora, kamarada, nebo totalniho looser-a v oboru.
To si nemyslim, prace pro Moniku vyzaduje rekneme 4-8 hodin mesicne (realnych hodin, ktere lze vyfakturovat), coz vychazi na 500-1000 czk/hodinu. A neznam moc lidi z oboru v CR, kteri by si prisli mesicne na 80-160k (za 160 hodin prace mesicne).
Více méně s vaším článkem souhlasím. Jen bych to neviděl tak černě co se SEO/SEM agentur týče. Jistě, je zřejmé, že v našich končinách nenajdete tak dobré agentury jako v USA (hlavně pokud jde o porovnání cena/“výkon“). Podle mě totiž nelze srovnávat trh v USA s naším. Zákazníci mají částečně jiné požadavky dané potřebami, konkurence je tam mnohonásobně vyšší a i co do počtu SEO/SEM odborníků tam panuje zcela jiná situace. To jsou možná důvody, proč jsme tu u nás min. v sortimentu nabízených služeb tak pozadu. Když není poptávka, logicky nebude následovat ani nabídka 😉
Ondro, nesouhlasím s tebou 🙂
1) Ten trh je tu zajimavý, byť to nemusí být na první pohled vidět. Jen já s kamarádem z Teplákova (má i jeho rodná víska) zajišťujeme via intertnet roční obrat ve výši cca 100 milioÅ„ů korun pro několik málo subjektů, někteří z nich mají marži ve výši několika málo procent, někteří 30 procent a někteří ještě víc. A to se tomu zase moc nevěnujeme.
2) CZ/US trh srovnávat skutečně nelze, rozdíly jsou tam obrovské. Tady ale nahráva do karet to, že existuje daleko více příležitostí, existuje plno poměrně velkých nekonkurenčních nik, kde lze nabouchat hromadu peněz.
3) Poptávka po SEO/SEM je velká, problém je s tím, že se ten konzultační business velmi špatně škáluje, za určitých okolností by to ale šlo (musel by se změnit obchodní model a styl práce).
Docela by mě zajímalo na základě čeho rozhodujete, zda někdo je či není kompetentní? A vlastně kompetentní pro co?
Petře, moje aktuální osobní hodinová sazba činí 2500 Kč. Je ovšem určena jen klientům, kteří chtějí s mým časem nakládat po svém. Obdobně používá hodinou sazbu H1.cz, i když ji má o dost nižší.
Dlouhodobé zakázky naopak hodinovou sazbou neoceňuji prakticky nikdy. Oceňuji je:
1) Podle toho, jak mne práce na nich baví.
2) Podle toho, co moje práce přinese klientovi.
Zejména druhý bod je důležitý a opět se vztahuje i na H1.cz. Máme dost zakázek, za které pobíráme odměnu odvozenou výhradně z výkonových ukazatelů (nejčastěji počet dosažených objednávek nebo tržba) a od této odměny se navíc často odčítají náklady vynaložené na straně klienta (tedy i náklady na PPC), pokud už nejsou v mechanismu výpočtu odměny zahrnuty jinak.
Mimochodem, z tohoto důvodu jsem nikdy moc nechápal, proč tak často zdůrazňujete výhodnost vlastních affiliate projektů a nevýhodnost práce pro klienty. Mně naopak vždy připadalo výhodnější pracovat pro klienty, protože odměna vyjde na stejno (výší i principem výpočtu) a narozdíl od klasického affiliate programu mám u klienta mnohem větší vliv na jeho strategii, obchodní procesy a konverzní schopnost jeho webu.
To už ale trochu odbočuji. Na tohle téma se určitě budeme bavit ještě mnohokrát 🙂
Lubosi, kompetentni je u mne nekdo, kdo rozumi sve praci, ma zkusenosti a dokaze dorucit vysledky.
Marku, diky za doplneni. Stejne mi prijde, ze si opet v nekterych vecech protirecite s jinymi nazory, ktere jste vyrknul v minulosti na mem blogu, u Johna Vanhary nebo jinde. Uz me ale moc nebavi to dohledavat a upozornovat na to.
S tim affilem – hlavnim rozdilem je to, ze me nebavi s klienty osobne jednat, nebavi me nikam chodit na schuzky a povidat si, je to vetsinou krajne neefektivni a cas zerouci. Je ale pravda, ze nektere me affily jsou vlastne customizovane dodavani leadu/konverzi konkretnim zakaznikum, rozdil je ale v tom, ze weby/domeny jsou me, o strategii rozhoduju ja a kdyz s konkretnim subjektem prestanu spolupracovat, vymenim ho za jiny.
Cili dlouhodobe buduju nejakou hodnotu (nad kterou mam stoprocentni kontrolu), vam nezbyde nic, kdyz vas posle klient k sipku (a casem to udela, i kdyz s vasi praci bude spokojeny, protoze zacne byt nenazrany, prestane si uvedomovat vyznam vasi prace a prijde mu, ze vam plati moc, i kdyz to nebude pravda).
Mne se to zrovna ted stalo, jeden partner, kteremu generuji velmi zajimave obraty, mel problem mi zaplatit dohodnutou odmenu, domeny/weby jsou ale me, takze jsem mu vysvetlil v jake je situaci, jake ma moznosti na vyber a at se svobodne rozhodne. Svobodne se rozhodnul, ze zaplatit nebude zase takovy problem a jeste se omluvil za sve chovani.
To je ten rozdil, pevne verim, ze to chapete 🙂
Petře, když Vás nebaví na něco upozorňovat, tak na to neupozorňujte, to je jednoduché 🙂
Jinak chápu, že se svými weby a doménami máte velkou výhodu ve stabilitě vzájemného vztahu a ochraně svých investic. Sice si myslím, že i na „mé straně“ jsou výhody, které tu Vaši dostatečně kompenzují, ale souhlasím, že to je věc osobního názoru.
Fandore, tak si vem do parády dva učně, vyškol je a pošli je za dva roky do světa i s vlastníma klientama. 🙂
Myslím, že v DW by i klienta toho typu zvládli. Většinu práce v agentuře odedřou vždycky junioři a senioři jen dohlížejí. Tak je to všude, jinak by ty hodinový sazby skutečně nemohly být jen kolem litru.
Vzhledem k tomu, že z DW nikdo neodchází docela, tak jestli to klientku uklidní, může si na jednání s ní přijít párkrát sednout i Větrovka nebo já. Nebylo by to poprvé.
Klienti tohodle typu jsou skvělí v tom, že se s nima snadno jedná. Navíc se perfektně hodí pro případovky a koučink, takže já je vždycky rád vidím, zvlášť když mají takové skvělé doporučení.
Myslis to tak, ze bych najal dva juniory, zalozil firmu, predal jim know how, kontakty, platil jim anglictiu a dalsi kurzy, investoval do firmy treba mega, pak by ti dva odesli a zalozili si firmu H2.cz? Haha 🙂
Netvrdim, ze by to DW nezvladl, Martine. Monika nic specialniho nepotrebuje, ale porad si myslim, ze za tu ctyrku mesicne by byla povazovana za pidiklienta (TM David Spinar) a tak by se k ni pristupovalo. Nepochybuju o tom, ze sprava PPC by byla nejspis v pohode, ale bojim se seo konzultaci (on page faktory ma monika v cajku, pac ji web jede na wordpressu).
Dobrý den,
staré rčení říká „za zeptání nic nedáš“. Možná máte mých diskuzních příspěvků dnes již dost, ale můžu Vám slíbit, že kdyby se na nás Monika obrátila, dostane standardní nabídku, tedy nic co by nás malovalo ve Vašich očích narůžovo.
Klient této velikosti pro nás není nezajímavý a každý klient se sám rozhodne jestli jsme takoví, jak se o nás říká. Nic víc zde slibovat nechci.
Mozna ano, Petre, mozna ne. Aktualni situace je takova, ze stavajici PPC kampane (Adwords) prestaly pomerne z niceho nic konvertovat, stalo se to za dobu spoluprace s Monikou jiz podruhe. Poprve prestaly konvertovat kampane na etargetu, pritom ze zacatku to fungovalo skvele. Prikladam to saturaci trhu, jinak si to neumim vysvetlit. A vzhledem k tomu, ze se Monicin segment pomerne dost meni (ted se to dela jinak nez se to delalo pred 3 roky), je potreba to reflektovat i v kampanich. Moniku jsem v oblasti SEO/SEM za ta leta pomerne slusne vzdelal, takze ma nyni z pohledu zakaznika velmi dobry prehled. Zna principy, vi kolik stoji v jejich segmentu prumerne clickrate, etc. a potrebuje pomoct nastavit ty kampane resp. poradit. Kdyz ji reknu, ze je potreba vymyslet sestavy/keywordy tak a tak, tak to udela a staci to jen doladit z pohledu copywritingu inzeratu a podobne.
Nevim, jak to v Ataxu funguje, ale predpokladam, ze by se s Monikou bavil nejaky obchodnik, ktery ty kampane nastavovat nejspis nebude. A to Monika nepotrebuje, potrebuje mluvit s nekym, kdo ty kampane bude realne nastavovat.
Nicmene – i vzhledem k narceni ze strany H1.cz – zkuste vypracovat nejakou transparentni nabidku pro potencialni klienty typu Monika, tj. jake cenove modely jsou mozne, jak spoluprace probiha, jak reportujete, etc. Pokud potrebujete znat Monicin segment, napiste mi, reknu vam ho (verejne ho ale ventilovat nechci).
Fandore, tleskám. Poslední dobou se s tímto tématem roztrhl pytel, což je dobře, velmi dobře. PPC agentury rostou jako houby po dešti, týdně mám minimálně jeden telefonát od zcela nové. Většinou ti lidé nabízejí své služby takovým způsobem, že je už od začátku jasné, že s tím teprve začínají a nic o tom neví.
Dnes jsem dostal poměrně neortodoxní dopis od pana Dejma z Ataxa, pro zajímavost jsem jej vystavil na web (klik na moje jméno).
Pane Dejme, pokud Ataxo nemůže méně movitým klientům nabídnout kvalitní služby, ať jim je prosím raději nenabízí vůbec. Snižuje vám to prestiž. Osobně si myslím, že jste schopná firma, ale co jste předvedli v kampani pro mého současného zaměstnavatele byste si za rámeček asi dávat neměli.
Pane Hráčku, nezlobte se, ale nebudu, a dnes už vůbec ne, rozehrávat na blogu člověka, o kterém smýšlím pozitivně, diskusi s člověkem, který mě svými činy přesvědčuje, že jeho jediným záměrem je škodit, ač tvrdí něco jiného.
Takhle to ale funguje už několik století. Stačí se podívat na to, jak fungovala výchova nových mistrů v řemeslnických ceších.
Je to staletími prověřený způsob, jak zachovat kvalitní řemeslo.
Fandore, od té doby, kdy jsi posledně říkal, že kampaně přestaly ze dne na den fungovat, začínám u klientů uvažovat o penetraci trhu a marketingových cyklech.
Nevím, jestli jsem ti to někdy řek nebo za to poděkoval, tak děkuju nyní. Hodně mě to vzdělalo, a právě proto tvrdím, že klienti jako je Monika jsou pro agentury skvělí.
Stále platí ak chceš niečo poriadne urob si to sám.
tak kdyby se nějakej ten know how rozdával… 😀
Stejne je na Slovensku. Mnoho firiem ziada az nad 100 000 Sk sumy. Ťažko zhanet dobre SEO firme. Na Adwords kampanach sa popalili vsetky slovenske firmy ktore vzrabajú okna. Prerobili aj gate a nic z toho. Stale je lepsie SEO a byt na prvej strane ako platit a platit a platit Adwords. A potom cakat ci sa oplaca analyzovat atd.
Vážení,
po přečtení Vašich příspěvků si pokládám otázku, kolik času jste museli vynaložit k obhajobě svých firem. K obhajobě pouze slovy, které v dnešní době až tak moc neznamenají.
Má-li někdo z Vás chuť prezentovat své umění konkrétně, pište prosím na: prodejna@i-odevy.cz
Hodinová sazba je pro mne nedůležitá, zajímá mne pouze poměr vložené prostředky / vzniklý zisk.
Zdraví Martin
Jup, musim suhlasit, vela firiem je ochotnych vrazit tisice do AdWords len preto ze si to proste nechcu nechat vysvetlit..
Přiznám se že jsme neměl prostor přečíst všechny příspěvky. Ale autor článku mě mile překvapil svou otevřeností kolem této problematiky. Protože se setkáváme často s agresivním přístupem „SEO agentur“ vůči našim klientům, museli jsme aspoň základní služby rozvinout. Pracujeme i v jiných IT oborech a možná proto diskuzi na téma hodinových sazeb moc nechápu. Klientům účtujeme 20.000,- ročně za vedení kampaně PPC, což zahrnuje vstupní analýza požadavků (+testovací kampaň),měsíční report s doporučením dle výsledků na další období. Je to vše postavené na rozumné komunikaci s klienty.
Dobry den,
zaujal mne Vas komentar a Vas pristup o kterem mluvite. Pokud mate nahodou volne okenko, tak bych pro Vas mel jeden maly projekt.
v pripade ze mate zajem tak se prosim ozvete na:
dalibor dusek, dusek@ece.cz, 777017017
Diky a preji mnoho uspechu
Dalibor Dusek
dobry den,
pokud mate zajem o to rozsirit rady svych klientu, tak dejte prosim vedet. Mel bych tu jedno zadani na prazdniny.
s pranim pekneho dne
Dalibor Dusek
dusek@ece.cz
tel. 777017017
icq. 209606100
je to tak ako pise peter.p. pokial chces mat nieco spravene poriadne, tak si to musis urobit sam…
Pekny clanek, hezky pansano
4Reality:
To ano, udělat si to sám klidně, ale pokud tomu rozumí a nedostane se kvůli nesprávně cílené AdWords kampani do sankcí Googlu… a stejně se to mění tak, že to začíná být už divné.