Poznámka k obchodování s doménami

Poměrně často mi chodí různé dotazy a nabídky týkající se domén, nechci působit arogantně, ale musím vám napsat nějaké základní informace, jak doménový byznys funguje, abych ušetřil čas vám a hlavně sobě (a to i přesto, že mě domény už vůbec nebaví a víceméně jsem ve fázi pouhého výprodeje, letos jsem koupil snad jen dvě investiční domény).

Velký problém vidím v tom, že si lidi různě po netu přečtou, že několik jedinců v ČR nebo ve světě více či méně zbohatlo na doménách a rozhodnou se, že když to může dělat debílci jako ahyde nebo fandor, tak oni jsou přeci stejně nebo spíš více chytří a zvládnou to taky.

V poslední době se mi bohužel stává, že nějaký známý se někde lokálně po Teplákově zmíní čím se živím a pak mi zavolá nějaký pičus, že má delší dobu pěknou doménu a jestli bych mu ji pomohl prodat. Záhy zjistím, že doménu ma 48 hodin a je to děsná sračka, které nemá ani cenu reg fee (negativní hodnota).

Obvyklý scénář novodobých zlatokopů-vysíračů je, že si zaregistrujou pár shit domén, rázem si myslí že vytvořili hodnotu minimálně ve stovkách tisíc nebo dokonce v milionech a začnou plašit různě po internetu s cílem přes noc zbohatnout. Takto to bohužel nefunguje. You need skills to pay bills!

Takže pár pravidel pro český trh aneb kdy má doména potenciál alespoň v řádu pěti cifer (10.000 Kč+):

  • v naprosté většině případů musí jít o koncovku .cz (mezi další akceptovatelné koncovky patří .com, .net, .org, s přihmouřenýn okem .info a .eu), v případě nečeských koncovek by mělo jít většinou o jednoslovnou doménu s atraktivním klíčovým slovem – mezi atraktivní klíčová slova patří třeba letenky, půjčky, bazény, pojištění, dovolená nebo názvy velkých českých měst, naopak tam nepatří domény jako třeba houby, pujckabezruciteleihned, nabytek ikea, atd.
  • lze říct, že nejcennější domény jsou jednoslovné, které popisují určitý komerčně zajímavý produkt nebo službu (půjčky, parkety, autoškola, žaluzie, účetnictví, sex, stěhování, … )
  • existuje i celá řada dvojslovných atraktivních domén, které mohou mít cenu statísíce korun (např. povinneruceni.cz, levneletenky.cz, …) nebo desítky tisíc korun (elektrickekotle.cz, levnadvd.cz, levnebyty.cz, …); ze svých zkušeností mohu říct, že atraktivní domény s předponou levný/levná/levné celkem frčí a dají se prodat)
  • pozor na určité na první pohled hezké domény, které mají ale velmi diskutabilní komerční využití / cílovou skupinu mezi potenciálními koncovými zákazníky – napadají mě dva příklady – v minulosti byly na daukci vydraženy dvě domény tuším za 40 až 90 tisíc korun – stul.cz a banany.cz, které mi přijdou zcela přestřelené a ani za jednu z nich bych osobně nedal ani 10 tisíc korun
  • nesmíme zapomenout na názvy firem, produktů, služeb a ochranných známek obecně, takové domény mají jistě cenu, zpravidla ale maximálně do výše nákladů na soudní spor 🙂
  • jedna pomlčka v doméně výrazně snižuje hodnotu (nicméně i tak jsou hodnotné výjimky – např. doménu levne-letenky.cz bych klidně bral), dvě pomlčky (a tedy tři slova) hodnotu domény totálně zabijí
  • šance, že zaregistrujete volnou doménu, která bude mít hodnotu vyšší než pár stokorun je velmi mizivá, v ČR jsou desítky lidí, kteří se snaží již delší dobu registrovat volné atraktivní domény, je malá pravděpodobnost, že by jim nějaký skvost unikl; skoro bych řekl, že je lepší vsadit si tiket Sportky než zkoušet štěstí s volnou doménou, o které si laik myslí, že je hodnotná

K tématu jsem měl v minulosti přednášku na Domain Day, slajdy najdete zde.

A nakonec všichni na kus papíru 10x napíšeme:

Slibuju, že už nebudu Fandorovi posílat nabídky totálních doménových sraček.

Dobrou noc, děti.

42 komentářů u „Poznámka k obchodování s doménami

  1. A Fandor 10x napise: Kdyz si koupim domenu, tak na ni neco vybuduju, abych neznervoznoval prodavajiciho o jaky genialni biz prisel. Ze Skrbliku 🙂

    PS: Jeste jsi tam mohl napsat o e- a i- pred nazvem domeny a uz by ten pruvodce zacinajiciho domainera byl dokonaly 🙂

  2. 1) mezi další akceptovatelné koncovky patří .com, .net, .org…

    Z alternativnich koncovek se mi podarilo trochu inteligentne zpenezit (prodat end userum) jen .com a .eu. Vse ostatni jsem prodal tak max. za regfee na Webtrhu, tj. ostatni koncovky jsou vhodne tak max. na MFA.

    2) To ze mate hodne domen z vas jeste nedela domainera, za posledni 2 roky jsem zredukoval portfolio z 500+ na necelych 300 kousku a krome toho, ze platim mensi regfee se nezmenilo vubec nic.

  3. Třeba na konci května jsem regnul .cz doménu, na začátku června jsem ji prodal za 10k. Nebyl to žádný nový hit nebo novinka, prostě doména. (zájemce se ozval sám) Takže to pořád jde.

    Jiným tld než .cz nevěřím, sám mám jen jednu (tipuji z hlavy) s jinou koncovkou – vaginy.sk. 🙂

  4. A .sk je taky shit, je sice regnuté vagina.sk, umelevaginy.sk, umela-vagina.sk, umelavagina.sk ale vůbec se nějak nehrnu do prodeje (nečekám). Na Slovensku jsou hodnoty domén naprostá šílenost (a neuvěřitelné kvanta jich nejsou reglé).

  5. A co shipito.eu? Vloni jsem ji nabízel p. Vaňharovi za roční reklamu na homepage jeho blogu ( nechtěl jsem peníze). Neodpověděl mně, takže předpokládám, že o ni zájem nemá, t.j. žádný soudní spor.

  6. TonyK : není pravda, že i před nemá cenu, viz iclod.com, kterou koupil Apple za 4mio.USD. Jak pozoruji trendy, globálně je samozřejmě jednička com, pak de,co.uk dál za nimi zbytek..

  7. To ota1980: Ja jsm nerek ze nemaji cenu, ja jsem rekl ze se o tom Fandor mohl rozepsat, aby jsme my lamy jako ja mely dokonaleho pruvodce vyberem domeny.

    Osobne takove domeny mam a drzim je, protoze se mi sem tam nejakou podari prodat 🙂 V zasade dneska se pri vyberu domeny na novy projekt ridim hlavne tim, zda byl o podobnou domenu v minulosti zajem. Pokud byl, tak je to OK, asi ma dana domena cenu…

  8. ota1980: Jo, jenže tam jde o to, že to “i” je součást applovskýho brandu. A apple od tebe nekoupí iLevnyNabytek.cz…

  9. Jan : to je jasný. Ale ani Apple by nekoupil třeba zcloud.com za 4mio, kdežto s i je to přijatelný, to je ten rozdíl. i je prostě akceptovatelný v domain businessu.

  10. John: Nepočítal jsem handregy (tj. volné domény co byly k dispozici), jen domény které jsem od někoho kupoval. Shipsourcing.cz je k mání za pytlík japonského zeleného čaje 🙂

  11. je to o tom, že začínající jelikož nemají přehled o tomto trhu, základních pravidlech nebo historii prodejů, tak střílí tyto sumy v mylné představě. Ale málokdo to ze začátku takto nedělal. Čas to srovná a shity za rok skončí.

  12. Jan : zřejmě jo, ale z nemá žádný význam v internet.businessu,kdežto i ano. Proto zvolili kdysi naázev s i : iPod apod.
    Další příklad iTravel.com – velmi cenná doména, proto to i není ve většině jmén shit.

  13. Pěkný souhrn.. Pro kvalitní domény to chce i trochu štěstí (expirace, konkurz) a hlavně znalosti a zkušenosti.

  14. Osobne vidim hodnotu prave v TM domenach. Clovek si alespon uzije nejake te lidske interakce na druhe strane drat :).

  15. Přesně ve chvíli, když jsem se ti chtěl napsat jakou přibližnou hodnotu mají 2 mé domény. 🙂

  16. ale ještě musim dodat, že všechny 3 (jo proč se nezeptat ještě na jednu, když si takovej dobrák 🙂 ) splňujou minimálně 2 pravidla z tvýho průvodce

  17. Zajímavý článek, který jsem si přečetl na doporučení (offline doporučení:D). Mám také pár domén, o kterých si myslím, že mají hodnotu 10k+(ostatně,jak bylo popsáno výše,kdo si to naivně nemyslí). Domény registruji a kupuji jen za cílem projektu,nikdy ne k další prodeji,ale sám jsem se minul oborem a místo tvorby webu od rána do večera listuji v zákonech a to zabírá tunu času (nový občanský zákoník bude multifekal hell).
    Každopádně pointa je v tom, že mě takovéto články vždy donutí začít makat(výsledek půlnočního brainstormingu přeposlat dál povolaným) na některé mojí volně ležící doméně, tím nemyslím ji nechat zaparkovat.A s tím e/i- souhlasím.
    Přece jen moje eshopy.cz si o to říkají (sice tam je “e”,ale tady si myslím že je to “e” na správném místě,lol…)
    Takže za článěk děkuji a dávám 9.8/10 🙂
    S.

  18. Solurus: Hehehe, tak se zdá, že Lukáš s Bárou začali stavět barák, protože když jsem se na eshopy.cz ptal, tak mi Lukáš odvětil, že prodá až bude potřebovat peníze na stavbu domu 🙂

  19. Fandor: Je to tak, zároveň mi říkal, ať se věnuju dál právu a ebiz si nechám jako bokovku 🙂

  20. Ted bych si nejradeji trhal vlasy, kdyz ja blbec pred lety jen tak pustil domenu shopy.cz jako nezajimavou a nepotrebnou. Ale jak tak koukam, bylo to 6 let nazpet. Tenkrate byla jina situace, neprisla mi ta domena zajimava. Dneska bych ji bral hned, sakrys 🙂

  21. Viktor: Takovej pocit asi zažil každej, ikdyž nevím jestli v takovým extrému. Kdybych teď prodal e-kniha.cz,tak bych taky v horizontu pěti let mohl litovat,ale je nutné si určit priority a teď bych ji klidně prodal někomu,kdo se pohybuje na poli ebooks. Imho hezké domény se dají stále regnout, uvedl bych např. OnlineTrading.cz

  22. ale nebyla by špatná nějaká kvalitní diskuze, abysme toho Fandora furt neotravovali, docela by mi zajímalo jakou hodnotu může mít delamestranky.cz (vč. delame-stranky.cz), když jsou domény v tomhle oboru dost vybraný a levnepeletky.cz (včetně pomlčky), i když to bude spíš palivo budoucnosti, v Dojčlandu to k vytápění používají ve velkým, u nás se k tomu lidi ještě pořádně zatim nedostali….Fandorku 🙂

  23. To víš, Fandore, doba je zlá, kuchyně drahý a v katování kostů jsme ani zdaleka nepokročili tak jako ty 🙂

  24. Bára: Naprosto chápu, na druhou stranu při tom vašem tajném 1mio USD obratu se nějaká kačka na kuchyni jistě najde 🙂

  25. Jak se to veme, podívejte např. na Sedo jak se prodává, domény jedou v plným proudu a Sedo roste. Trh nespadnul, spíše se rozrůstá, je větší konkurence a hledají se další cesty. .

  26. já se nedávno těšil jakou to Seznam udělá poslední chybějící službu ale s Jarmara.at jsem fakt nepočítal 🙂 hlavně že už nákou tu dobu suším domény jako sMobily.cz, sZajezd.cz, sKniha.cz, sBanky.cz ci sPorno.cz 🙂 nabídky byli řádově pár tisíc a za to nejsou ani nové tepláky takže je suším dál:)
    článek jinak good nakolik jsem se dověděl že můj Tipos.cz má hodnotu max. soudního procesu 🙂

  27. Dobrý den,

    jsem laik a zajimalo by me, když se dočítám, že doména např.yura-corp.sk končí platnost k 8.1.2012 jestli si tu doménu můžu rezervovat.

    Díky za odpověď.

  28. To: koudyko says:
    Září 2, 2011 v 6:09 am

    A co shipito.eu? Vloni jsem ji nabízel p. Vaňharovi za roční reklamu na homepage jeho blogu ( nechtěl jsem peníze). Neodpověděl mně, takže předpokládám, že o ni zájem nemá, t.j. žádný soudní spor.

    classic said: co pamatuju, tak John to na svym blugu řešil. Vůbec nechápal, proč by se měl zabývat koupí domény .eu (a k tomu pak, cz, info, org net biz to pl hu atdatd, prostě si jede svůj byznys na com (a řekněme že slušně) a nemá náladu řešit kokotinky. Když víš kdy jsi mu posílal tu nabídku, tak mrkni na jeho blog pár dní nato, dočteš se o sobe na Johnovym blogu. A to se počítá, ne?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *