Poznámka k obchodování­ s doménami

Poměrně často mi chodí­ různé dotazy a nabí­dky týkají­cí­ se domén, nechci působit arogantně, ale musí­m vám napsat nějaké základní­ informace, jak doménový byznys funguje, abych ušetřil čas vám a hlavně sobě (a to i přesto, že mě domény už vůbec nebaví­ a ví­ceméně jsem ve fázi pouhého výprodeje, letos jsem koupil snad jen dvě investiční­ domény).

Velký problém vidí­m v tom, že si lidi různě po netu přečtou, že několik jedinců v ČR nebo ve světě ví­ce či méně zbohatlo na doménách a rozhodnou se, že když to může dělat debí­lci jako ahyde nebo fandor, tak oni jsou přeci stejně nebo spí­š ví­ce chytří­ a zvládnou to taky.

V poslední­ době se mi bohužel stává, že nějaký známý se někde lokálně po Teplákově zmí­ní­ čí­m se živí­m a pak mi zavolá nějaký pičus, že má delší­ dobu pěknou doménu a jestli bych mu ji pomohl prodat. Záhy zjistí­m, že doménu ma 48 hodin a je to děsná sračka, které nemá ani cenu reg fee (negativní­ hodnota).

Obvyklý scénář novodobých zlatokopů-vysí­račů je, že si zaregistrujou pár shit domén, rázem si myslí­ že vytvořili hodnotu minimálně ve stovkách tisí­c nebo dokonce v milionech a začnou plašit různě po internetu s cí­lem přes noc zbohatnout. Takto to bohužel nefunguje. You need skills to pay bills!

Takže pár pravidel pro český trh aneb kdy má doména potenciál alespoň v řádu pěti cifer (10.000 Kč+):

  • v naprosté většině pří­padů musí­ jí­t o koncovku .cz (mezi další­ akceptovatelné koncovky patří­ .com, .net, .org, s přihmouřenýn okem .info a .eu), v pří­padě nečeských koncovek by mělo jí­t většinou o jednoslovnou doménu s atraktivní­m klí­čovým slovem – mezi atraktivní­ klí­čová slova patří­ třeba letenky, půjčky, bazény, pojištění­, dovolená nebo názvy velkých českých měst, naopak tam nepatří­ domény jako třeba houby, pujckabezruciteleihned, nabytek ikea, atd.
  • lze ří­ct, že nejcennější­ domény jsou jednoslovné, které popisují­ určitý komerčně zají­mavý produkt nebo službu (půjčky, parkety, autoškola, žaluzie, účetnictví­, sex, stěhování­, … )
  • existuje i celá řada dvojslovných atraktivní­ch domén, které mohou mí­t cenu statí­sí­ce korun (např. povinneruceni.cz, levneletenky.cz, …) nebo desí­tky tisí­c korun (elektrickekotle.cz, levnadvd.cz, levnebyty.cz, …); ze svých zkušeností­ mohu ří­ct, že atraktivní­ domény s předponou levný/levná/levné celkem frčí­ a dají­ se prodat)
  • pozor na určité na první­ pohled hezké domény, které mají­ ale velmi diskutabilní­ komerční­ využití­ / cí­lovou skupinu mezi potenciální­mi koncovými zákazní­ky – napadají­ mě dva pří­klady – v minulosti byly na daukci vydraženy dvě domény tuší­m za 40 až 90 tisí­c korun – stul.cz a banany.cz, které mi přijdou zcela přestřelené a ani za jednu z nich bych osobně nedal ani 10 tisí­c korun
  • nesmí­me zapomenout na názvy firem, produktů, služeb a ochranných známek obecně, takové domény mají­ jistě cenu, zpravidla ale maximálně do výše nákladů na soudní­ spor 🙂
  • jedna pomlčka v doméně výrazně snižuje hodnotu (nicméně i tak jsou hodnotné výjimky – např. doménu levne-letenky.cz bych klidně bral), dvě pomlčky (a tedy tři slova) hodnotu domény totálně zabijí­
  • šance, že zaregistrujete volnou doménu, která bude mí­t hodnotu vyšší­ než pár stokorun je velmi mizivá, v ČR jsou desí­tky lidí­, kteří­ se snaží­ již delší­ dobu registrovat volné atraktivní­ domény, je malá pravděpodobnost, že by jim nějaký skvost unikl; skoro bych řekl, že je lepší­ vsadit si tiket Sportky než zkoušet štěstí­ s volnou doménou, o které si laik myslí­, že je hodnotná

K tématu jsem měl v minulosti přednášku na Domain Day, slajdy najdete zde.

A nakonec všichni na kus papí­ru 10x napí­šeme:

Slibuju, že už nebudu Fandorovi posí­lat nabí­dky totální­ch doménových sraček.

Dobrou noc, děti.

42 komentářů u „Poznámka k obchodování­ s doménami

  1. A Fandor 10x napise: Kdyz si koupim domenu, tak na ni neco vybuduju, abych neznervoznoval prodavajiciho o jaky genialni biz prisel. Ze Skrbliku 🙂

    PS: Jeste jsi tam mohl napsat o e- a i- pred nazvem domeny a uz by ten pruvodce zacinajiciho domainera byl dokonaly 🙂

  2. 1) mezi další­ akceptovatelné koncovky patří­ .com, .net, .org…

    Z alternativnich koncovek se mi podarilo trochu inteligentne zpenezit (prodat end userum) jen .com a .eu. Vse ostatni jsem prodal tak max. za regfee na Webtrhu, tj. ostatni koncovky jsou vhodne tak max. na MFA.

    2) To ze mate hodne domen z vas jeste nedela domainera, za posledni 2 roky jsem zredukoval portfolio z 500+ na necelych 300 kousku a krome toho, ze platim mensi regfee se nezmenilo vubec nic.

  3. Třeba na konci května jsem regnul .cz doménu, na začátku června jsem ji prodal za 10k. Nebyl to žádný nový hit nebo novinka, prostě doména. (zájemce se ozval sám) Takže to pořád jde.

    Jiným tld než .cz nevěří­m, sám mám jen jednu (tipuji z hlavy) s jinou koncovkou – vaginy.sk. 🙂

  4. A .sk je taky shit, je sice regnuté vagina.sk, umelevaginy.sk, umela-vagina.sk, umelavagina.sk ale vůbec se nějak nehrnu do prodeje (nečekám). Na Slovensku jsou hodnoty domén naprostá ší­lenost (a neuvěřitelné kvanta jich nejsou reglé).

  5. A co shipito.eu? Vloni jsem ji nabí­zel p. Vaňharovi za roční­ reklamu na homepage jeho blogu ( nechtěl jsem pení­ze). Neodpověděl mně, takže předpokládám, že o ni zájem nemá, t.j. žádný soudní­ spor.

  6. TonyK : není­ pravda, že i před nemá cenu, viz iclod.com, kterou koupil Apple za 4mio.USD. Jak pozoruji trendy, globálně je samozřejmě jednička com, pak de,co.uk dál za nimi zbytek..

  7. To ota1980: Ja jsm nerek ze nemaji cenu, ja jsem rekl ze se o tom Fandor mohl rozepsat, aby jsme my lamy jako ja mely dokonaleho pruvodce vyberem domeny.

    Osobne takove domeny mam a drzim je, protoze se mi sem tam nejakou podari prodat 🙂 V zasade dneska se pri vyberu domeny na novy projekt ridim hlavne tim, zda byl o podobnou domenu v minulosti zajem. Pokud byl, tak je to OK, asi ma dana domena cenu…

  8. ota1980: Jo, jenže tam jde o to, že to „i“ je součást applovskýho brandu. A apple od tebe nekoupí­ iLevnyNabytek.cz…

  9. Jan : to je jasný. Ale ani Apple by nekoupil třeba zcloud.com za 4mio, kdežto s i je to přijatelný, to je ten rozdí­l. i je prostě akceptovatelný v domain businessu.

  10. John: Nepočí­tal jsem handregy (tj. volné domény co byly k dispozici), jen domény které jsem od někoho kupoval. Shipsourcing.cz je k mání­ za pytlí­k japonského zeleného čaje 🙂

  11. je to o tom, že začí­nají­cí­ jelikož nemají­ přehled o tomto trhu, základní­ch pravidlech nebo historii prodejů, tak stří­lí­ tyto sumy v mylné představě. Ale málokdo to ze začátku takto nedělal. Čas to srovná a shity za rok skončí­.

  12. Jan : zřejmě jo, ale z nemá žádný význam v internet.businessu,kdežto i ano. Proto zvolili kdysi naázev s i : iPod apod.
    Další­ pří­klad iTravel.com – velmi cenná doména, proto to i není­ ve většině jmén shit.

  13. Pěkný souhrn.. Pro kvalitní­ domény to chce i trochu štěstí­ (expirace, konkurz) a hlavně znalosti a zkušenosti.

  14. Osobne vidim hodnotu prave v TM domenach. Clovek si alespon uzije nejake te lidske interakce na druhe strane drat :).

  15. Přesně ve chví­li, když jsem se ti chtěl napsat jakou přibližnou hodnotu mají­ 2 mé domény. 🙂

  16. ale ještě musim dodat, že všechny 3 (jo proč se nezeptat ještě na jednu, když si takovej dobrák 🙂 ) splňujou minimálně 2 pravidla z tvýho průvodce

  17. Zají­mavý článek, který jsem si přečetl na doporučení­ (offline doporučení­:D). Mám také pár domén, o kterých si myslí­m, že mají­ hodnotu 10k+(ostatně,jak bylo popsáno výše,kdo si to naivně nemyslí­). Domény registruji a kupuji jen za cí­lem projektu,nikdy ne k další­ prodeji,ale sám jsem se minul oborem a mí­sto tvorby webu od rána do večera listuji v zákonech a to zabí­rá tunu času (nový občanský zákoní­k bude multifekal hell).
    Každopádně pointa je v tom, že mě takovéto články vždy donutí­ začí­t makat(výsledek půlnoční­ho brainstormingu přeposlat dál povolaným) na některé mojí­ volně leží­cí­ doméně, tí­m nemyslí­m ji nechat zaparkovat.A s tí­m e/i- souhlasí­m.
    Přece jen moje eshopy.cz si o to ří­kají­ (sice tam je „e“,ale tady si myslí­m že je to „e“ na správném mí­stě,lol…)
    Takže za článěk děkuji a dávám 9.8/10 🙂
    S.

  18. Solurus: Hehehe, tak se zdá, že Lukáš s Bárou začali stavět barák, protože když jsem se na eshopy.cz ptal, tak mi Lukáš odvětil, že prodá až bude potřebovat pení­ze na stavbu domu 🙂

  19. Fandor: Je to tak, zároveň mi ří­kal, ať se věnuju dál právu a ebiz si nechám jako bokovku 🙂

  20. Ted bych si nejradeji trhal vlasy, kdyz ja blbec pred lety jen tak pustil domenu shopy.cz jako nezajimavou a nepotrebnou. Ale jak tak koukam, bylo to 6 let nazpet. Tenkrate byla jina situace, neprisla mi ta domena zajimava. Dneska bych ji bral hned, sakrys 🙂

  21. Viktor: Takovej pocit asi zažil každej, ikdyž neví­m jestli v takovým extrému. Kdybych teď prodal e-kniha.cz,tak bych taky v horizontu pěti let mohl litovat,ale je nutné si určit priority a teď bych ji klidně prodal někomu,kdo se pohybuje na poli ebooks. Imho hezké domény se dají­ stále regnout, uvedl bych např. OnlineTrading.cz

  22. ale nebyla by špatná nějaká kvalitní­ diskuze, abysme toho Fandora furt neotravovali, docela by mi zají­malo jakou hodnotu může mí­t delamestranky.cz (vč. delame-stranky.cz), když jsou domény v tomhle oboru dost vybraný a levnepeletky.cz (včetně pomlčky), i když to bude spí­š palivo budoucnosti, v Dojčlandu to k vytápění­ použí­vají­ ve velkým, u nás se k tomu lidi ještě pořádně zatim nedostali….Fandorku 🙂

  23. vpechoucek: obě uvedené domény se mi lí­bí­ 🙂

  24. onlinetrading.cz – 0Kč
    delamestranky.cz – 0kč
    levnepeletky.cz – 5000 – 30000Kč

  25. To ví­š, Fandore, doba je zlá, kuchyně drahý a v katování­ kostů jsme ani zdaleka nepokročili tak jako ty 🙂

  26. Bára: Naprosto chápu, na druhou stranu při tom vašem tajném 1mio USD obratu se nějaká kačka na kuchyni jistě najde 🙂

  27. Jak se to veme, podí­vejte např. na Sedo jak se prodává, domény jedou v plným proudu a Sedo roste. Trh nespadnul, spí­še se rozrůstá, je větší­ konkurence a hledají­ se další­ cesty. .

  28. ota1980: Ty seš nějaký děcko se snem za dvěstě, viď?

  29. mají­ nějakou hodnotu domény levnevylety.cz a levnyvylet.cz?

  30. já se nedávno těšil jakou to Seznam udělá poslední­ chybějí­cí­ službu ale s Jarmara.at jsem fakt nepočí­tal 🙂 hlavně že už nákou tu dobu suší­m domény jako sMobily.cz, sZajezd.cz, sKniha.cz, sBanky.cz ci sPorno.cz 🙂 nabí­dky byli řádově pár tisí­c a za to nejsou ani nové tepláky takže je suší­m dál:)
    článek jinak good nakolik jsem se dověděl že můj Tipos.cz má hodnotu max. soudní­ho procesu 🙂

  31. Dobrý den,

    jsem laik a zajimalo by me, když se dočí­tám, že doména např.yura-corp.sk končí­ platnost k 8.1.2012 jestli si tu doménu můžu rezervovat.

    Dí­ky za odpověď.

  32. To: koudyko says:
    Září­ 2, 2011 v 6:09 am

    A co shipito.eu? Vloni jsem ji nabí­zel p. Vaňharovi za roční­ reklamu na homepage jeho blogu ( nechtěl jsem pení­ze). Neodpověděl mně, takže předpokládám, že o ni zájem nemá, t.j. žádný soudní­ spor.

    classic said: co pamatuju, tak John to na svym blugu řešil. Vůbec nechápal, proč by se měl zabývat koupí­ domény .eu (a k tomu pak, cz, info, org net biz to pl hu atdatd, prostě si jede svůj byznys na com (a řekněme že slušně) a nemá náladu řešit kokotinky. Když ví­š kdy jsi mu posí­lal tu nabí­dku, tak mrkni na jeho blog pár dní­ nato, dočteš se o sobe na Johnovym blogu. A to se počí­tá, ne?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *