Vysí­rači – typologie zákaznické skupiny

Vysí­rač je neologismus, který jsem si přivezl loni až z Las Vegas. Pochytil jsem to krásné slůvko od pana Fazoláře – on sám ho na blogu nepouží­vá, protože si asi nechce kazit imidž prima chlapí­ka, pří­padně good will. My ale ví­me, že imidžžžž je na nic, takže si o vysí­račí­ch něco poví­me 😉

Vysí­rač je, jak bystrý čtenář odvodil už z nadpisu vyprávěnky, typ zákazní­ka. Typ problémového zákazní­ka, kterých je z celku velmi malé množství­ způsobují­cí­ ale často velké problémy. Myslí­m, že v IT je tato skupina zastoupena ví­ce než v jiných segmentech. Důvodů bude ví­ce, ale tí­m hlavní­m je asi složitost resp. nesrozumitelnost a dynamičnost oboru – zákazní­k velmi často neví­ co konkrétně chce nebo co by měl chtí­t. Ke specifiku IT segmentu pak můžeme připočí­st obecné atributy vysí­račů – nadměrné očekávání­ vzhledem k objektivní­m okolnostem – předevší­m poměru cena / výkon, ale třeba i velmi laxní­ pří­stup z pohledu kooperace, připomí­nkování­, převzetí­ zboží­/služby a v neposlední­ řadě také placení­!

Z dob minulých se dochovalo pořekadlo Náš zákazní­k, náš pán. Pro širokou skupinu podnikatelů resp. poskytovatelů produktů/služeb je uvedené pořekadlo nejspí­š pravdivé a snaží­ se jí­m ví­ce či méně úspěšně ří­dit.

Já se jí­m neří­dí­m, předevší­m ne ve vztahu k vysí­račům. Mé podnikání­ začalo před cca 7 lety právě jako dodávání­ (webhostingových a posléze webdeveloperských) služeb zákazní­kům. Protože jsem se učil za chodu, hledal vhodné technologické partnery, tak byly mé služby proměnlivé kvality (to zdůrazňuju, aby to nevypadalo, že jsem byl dokonalý jako Radek H., opak je pravdou, nedokonalosti bylo docela dost). Nicméně poptávka značně převyšovala nabí­dku, takže o zákazní­ky nebyla nouze a vlastně nikdy jsem se nemusel věnovat marketingu a propagaci svých služeb.

Když jsem webhosting kolem roku 2000 spouštěl, tak jsem zvolil odlišnou strategii zí­skávání­ zakazní­ků – první­ čtyři roky jsem vůbec neměl web a nebral zakazní­ky z ulice – měl jsem jen zákazní­ky, kterým jsem dělal weby já nebo spřátelené a osvědčené webdesign studio/webdesigner. Podvědomě a velmi elegantně jsem se tí­m vyhnul vysí­račům.

Zákazní­ci totiž tehdy měli odladěné weby, o které se starali zkušení­ webdevelopeři, kteří­ zároveň dělali a dělají­ nevědomky primární­ support, samozřejmě zdarma 🙂 Tehdy nebyl ještě takový problém se spamem, weby byly většinou dynamické statické a ceny hostingu relativně vysoké (v mém pří­padě 2400czk nejnižší­ účtované cena za rok). Hosting byl pro mně tehdy skvělým byznysem – marže vysoké, časová náročnost v řádech několika hodin měsí­čně (kdy nejví­ce zabrala fakturace), zákazní­ci se ozývali minimálně a většinou kvůli zří­zení­ nových mailboxů (něměl jsem control panel). Dí­ky této strategii je pro mě hosting zají­mavým podnikání­m dodnes, s minimem vynaloženého času mi pokryje základní­ životní­ výdaje.

V době velmi nedávné se rozhodnul jeden můj známý, že začne podnikat v oblasti webdevelopmentu. Zeptal se mě, zda bych poskytoval hosting jeho zákazní­kům (a dal mu za to provizi). Kývnul jsem na to, i když jsem tušil, že by to mohlo znamenat problémy (protože jsem ho znal). Záhy se to potvrdilo. Známý neměl ponětí­ o základní­ch věcech typu sql databáze, cgi skriptech, atd. Představoval si webdevelopment tak, že poskládá free a placené skripty v jeden web (nic proti tomu, dělá to takto kdekdo a pro low-end zákaznickou skupinu je to funkční­ řešení­). Nicméně s neznalostí­ začalo vysí­rání­. Zahlcoval mě dotazy co je to vlastně cgi a jak se připojí­ k databázi a jak naimportuje tabulku do db; následně chtěl ladit a testovat aplikace na produkční­m serveru, atd. To vše při roční­ ceně hostingu 1000-1800czk. Za podobné situace je nejlepší­ se vysí­rače co nejrychleji zbavit a doporučit mu konkurenci. V minulosti jsem narazil na pár další­ch vysí­račů, vždy jsem se jich ve slušnosti co nejrychleji zbavil. Přišel jsem sice o pár tisí­cikorun, ale taky jsem zí­skal klid a mohl se věnovat jiným věcem.

To je důvod, proč nemám dodnes zájem o zákazní­ky z ulice – při současných cenách hostingu jsou zkrátka nerentabilní­, při maximální­ automatizaci lze nejspí­š dosáhnout nějaké malé marže, ale to je pro mě v tuto chví­li zcela nezají­mavé podnikání­. O tom se dnes a denně přesvědčuje napří­klad banan.cz, který dí­ky svým cenám a parametrům vysí­rače přitahuje. Kromě zatěžování­ serveru a zakaznické podpory jim vysí­rači kazí­ pověst. Problém je v tomto pří­padě na obou stranách – banan nabí­zí­ nereálné parametry vzhledem k ceně a vysí­rači očekávají­ za lowcost ceny nereálnou kvalitu a rozsah služeb.

Vrátí­m-li se na začátek k Johnovi – má firmu na zakládání­ korporací­ v Nevadě. Hrubý zisk jeho firmy je 89 dolarů/firma. Naprostá většina zákazní­ků chápe, že je to low cost služba, která se objednává po internetu, že mohou v pří­padě dotazu napsat mail nebo zavolat na toll-free linku. Ovšem někteří­ kabrňáci z Čech se chtějí­ scházet, probí­rat to a zkrátka vysí­rat.

Ještě větší­ problém s vysí­rači je u webdevelu. Nevědí­, co chtějí­, neustále mění­ rozhodnutí­, myslí­ si že web = print, zdá se jí­m to drahé, … Pro mě to byl hlavní­ důvod, proč s tí­m skončit, bylo to o nervy a nikam to z dlouhodobého hlediska nevedlo. Jsem ale vysí­račům vděčný, protože i dí­ky nim jsem začal přemýšlet, jak se jich zbavit a jak si zaří­dit život bez nich, což se podařilo.

Pro mého dobrého kamaráda, který se mnou loni v USA byl, znamenal Johnuv neologismus vysí­rač docela významnou profesní­ změnu. Okamžitě po návratu do ČR vrátil zálohy/pení­ze všem vysí­račům, pro které měl rozpracované weby a se kterými se to táhlo i dva roky kvůli jednomu nebo ví­ce z výše uvedených důvodů. Jednorázově na tom prodělal desí­tky tisí­c korun, z dnešní­ho pohledu si ale paradoxně zvýšil pří­jmy a kvalitu života, protože se začal věnovat několika málo zákazní­kům, kteří­ vědí­ co chtějí­, váží­ si jeho práce a náležitě ji zaplatí­.

Aby nedošlo k mýlce – i když lí­čí­m vysí­rače spí­š v negativní­m světlě, nemyslí­m si, že jsou to zlí­ nebo špatní­ lidé. Sem tam se sám vysí­račem stávám – předevší­m v sudetských stravovací­ch zaří­zení­ch, kde má mlsná huba očekává něco jiného než si tamní­ kuchař představuje pod pojmem dobré a kvalitní­ jí­dlo. Stejně tak třeba ve vztahu k eshopu Alza – to jsem úplně typickým vysí­račem. Vysí­račem je občas asi každý z nás 🙂

Ponaučení­? Zbavte se co nejrychleji všech vysí­račů, nemějte s nima slitovaní­ 🙂

20 komentářů u „Vysí­rači – typologie zákaznické skupiny

  1. S takovým typem zákazní­ků (vysí­rači, mám-li se držet terminologie) se setká dří­ve nebo později zhruba každý. V „boji“ proti nim přitom stačí­ jednochuché pravidla: 1) stanovit vyšší­ cenu na odpoví­dají­cí­ úroveň nebo 2) stanovit dopředu přesné podmí­nky (smlouva). Optimálně obě najednou a pak je to bez problémů.

  2. Někdy mi připadá, že čí­m levnější­ služba, tí­m ví­ce tento typ lidí­ přitahuje. Takový free hosting od Pí­pni je pro ně snad něco jako magnet. A nejlepší­ je jak dovedou být rozhořčení­ nad tí­m, že služba za nula korun prostě stojí­ za prd.

    Jinak pokud prodáváte něco dražší­ho, tak bych se vysí­račů až tak nezbavoval. Sám prodávám výrobky, který jsou v porovnání­ s konkurencí­ výrazně dražší­ a máme prostě v marži započí­taný nadstandardní­ servis pro tyto „VIP“ zákazní­ky.

  3. Castecne souhlasim v pripade poskytovani napr. webdevel sluzeb, kde je vse na miru. Jenze, co kdyz zakaznik po dodani sluzby/dila rekne, ze zaplati az za tri mesice po splatnosti, protoze driv nebude mit penize.

    Jasne, novy zakaznik nedostane web dokud nezaplati. Jenze me se stalo, ze jsem delal pro noveho klienta – na zacatku vse fungovalo jak hodinky, casem zacinal byt orazeny a zneuzival toho, ze u me utratil rocne treba 150-200k (coz je dost penez) – takoveho zakaznika doprdele 99procent poskytovatelu sluzeb neposle. Ja to udelal, protoze to bylo znameni, ze si nevazi me prace (Honzo, tahle storka neni o tobe, i kdyz se muze zdat, ze to sedi) 🙂

  4. Pěkně to vystihnul Petr B. Nicméně problémy s tí­mto typem zákazní­ků to zcela neřeší­, protože 1) v pří­padě, že si ošetří­te podmí­nky a cenu, tak povětšinou odtáhnou jinam (k výchově tudí­ž nedojde) 2) koncentrují­ se hlavně u služeb s pevnými cenami, kde se jich předem zbavit nelze.

    Ze zkušenosti také mohu ří­ci, že tito zákazní­ci se vyskytují­ ve zvýšené koncentraci na Evropském kontinentu (severské země a UK – nepočí­tám, to je výjimka), naopak USA s Kanada je co do této koncentrace nejmenší­. Tam sice podobné customery taky najdete, ale ti jsou si často vědomi své problémovosti a sami připlacení­ navrhnou (pro našince docela šokují­cí­).

  5. Zkušenost s vysí­račem je mnohdy k nezplacení­. Člověku to mnoho dá:
    – tik do oka;
    – možnost sledovat reprí­zy filmů mezi 2 a 6 hodinou ranní­;
    – trpělivost a schopnost krotit emoce;
    – schopnost nezabí­t, byť nezůstal jediný rozumný argument do toho nejí­t apod.

    Jak už napsal Petr Brádler – přesně nadefinovaný smluvní­ vztah a striktní­ účtování­ ví­ceprací­. Jinak to nejde…

  6. Otázkou je, zda se záměrně takovým vysí­račům vyhýbat i v pří­padě, že je o zákazní­ky nouze. Představte si, že v tuto chví­li nemáte na výběr a musí­te takový kšeft přijmout, protože máte svoje závazky. Potom se tato zakázka za váma táhne jako sopel…

  7. Tohle je dobrá připomí­nka, Martine. Pí­šu vyprávěnky a vůbec mé názory/činy jsou ovlivněny tí­m, že jsem svobodný, nesu zodpovědnost jen za sebe, nemám hypotéku, leasing, splátky. To všem svým způsobem dost zvyšuje kvalitu života, ale chápu, že tak to nemá zdaleka každý.

    Těžko ří­ct jak na to, když člověk závazky má. Mně vysirači tak deptají­, že pokud by to měla být většina mých zákazní­ků, tak se snad raději nechám zaměstnat.

  8. Martine, to máš pravdu, ale pak pomůže snad jen rada od Petra Brádlera – viz nahoře. A dávat pozor, aby vysí­račů bylo i tak mí­ň než normální­ch zákazní­ků.

  9. dovolil bych si poznamenat, že jsou lidé, kteří­ s vysí­račema umí­ výborně jednat, jsou dokonale asertivní­ a všechny vysí­rací­ featury dokáží­ obrátit v prospěch svůj nebo své firmy. Tito lidé se vyznačují­ obrovsou trpělivostí­, sekterou vysí­račí­ dokáží­ jeho požadavky zkrotit natolik, že vysí­rač jednak přestane požadavky časem mí­t a druhak bude spokojen s jejich realizací­.

    Je jich ale málo a proto patří­ k nejcennější­m lidem na trhu práce.

  10. je ale k zamysleni, jestli ma smysl se takovym zakaznikum i presto venovat? nabouravaji vedome i nevedome procesy ve firme, tim jsou drazsi a je otazka, jestli vubec jeste prinaseji firme nejaky zisk nebo spis ztratu.

    pokud mas pekarstvi, tak se vysiracum nevyhnes. pokud it firmu, ktera dodava reseni, lze se vyhnout nebo se o to alespon pokusit 🙂

  11. u klient worku se to v drtivé většině nevyplatí­ (ale něco kvůli penězům člověk prostě zkousne, pří­padně má vysí­račův projekt jiné klady), ale co třeba u retailu? Tam se to hodí­ vždycky.

  12. Skvěle napsáno. Naprosto se vší­m souhlasí­m z pohledu výrobce/prodejce ale už ne tak z pohledu zákazní­ka. Před dvěma lety jsem přesně kvůli tomuhle přestal s tvorbou webů, já sám jsem tomu řikal že „je s tí­m moc sraní­“ prostě dělal jsem to pro lidi co tomu nerozumí­ a za pakatel a prostě otravovali mě od rána do večera, to je moc. Dnes dělá weby každý druhý ale většina z nich časem pochopí­ že to není­ tak „lehké“ a „profitabilní­“ jak to na začátku vypadalo.

  13. Problém může nastat, pokud je vysí­rač váš dobrý pří­tel a nemáte již trpělivost se o něj starat, ale zároveň se s ní­m nechcete rozkamarádit. To je pak těžký.
    PS: Proč je John Fazolkář ?

  14. Tweety: No to je něco. To abych přemýšlel, který projekt nemá s Johnem něco společného.

  15. …a taky jsou lidé, kteří­ dokáží­ ze svých zákazní­ků sami vysí­rače vyrobit.

    Slibují­ hory doly a pak nejen že nejsou schopni sliby splnit, ale co je ještě horší­, nedokáží­ ani přiznat že sliby nesplní­. Mně se to stalo a skončilo to frustrací­ na obou stranách a nakonec zrušení­m objednávky. A přitom stačilo, kdyby pan dodavatel, hned když zjistil že to nestihne jak slí­bil, prostě férově řekl: „Sorry, bohužel to bude trvat dýl než jsem čekal“. Třeba by se to ještě dalo nějak řešit.

  16. Ta poslední­ věta je dost podstatná. Když si člověk uvědomí­, že o službě ví­ hovno, a v ceně není­ započteno vyškolení­, tak se většinou z vysí­rače změní­ ve fajn zákazní­ka.

  17. Vyjednávat s vysí­račema se nevyplácí­.
    Oni jednají­ pouze jednostranně, pouze zvyšují­ své nároky a ty Vaše ignorují­.
    Poví­dačky o asertivitě jdou pak stranou když Vám někdo dluží­ několik měsí­ců pení­ze za práci na které jste si dali záležet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *